Ventilering af kælder

Hejsa,

Jeg har købt et hus med 59 m2 kælder, der er mellem 60-75 i fugtighed nu her om vinteren, men i sommers lå den nogle dage på 90+. Der er kun ventilation i vaskerummet med et manuelt luftindtag, samt på badeværelset i selve vinduet ( markeret med rød cirkel ), derudover er der en varmepumpe der kan cirkulere luften, den er placeret i det midterste rum markeret med gul.

Der er ikke vand på gulvet, men der kommer fugt op igennem gulvet, så der kan ikke stå noget direkte på gulvet i længere tid, før man kan se en fin markering af hvor det har stået grundet fugt, nogle dage kan man mærke fugtigheden når man går rundt i kælderen, føles indelukket. Da der er 2 steder der kommer luft ind, kan jeg så lave 2-3 steder hvor der trækkes luft ud, vil det fikse problemet?

De tidligere ejere fik sat en varmepumpe ind, men den cirkulere bare den "klamme" luft rundt, det kommer ikke ud af kælderen. Jeg har kigget på forskellige løsninger bla. duka one, tænkte at få sådan en sat i begge de rum i den modsatte side af luftindtrækket i kælderen, kunne det være en løsning, eller der der nogen der ligger inde med en bedre ide?

Der er ikke omfangsdræn, og det er lige i den dyrere ende, ​og da kælderen ikke skal bruges til ophold, vil jeg ikke smide for meget efter det, men har da en ​drøm om et træningsrum dernede, men så skal der ​gerne noget ventilation derned.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du bliver nødt til at investere i en affugter. Især om sommeren vil det give mening. Om vinteren, hvor der er mindre fugt i luften, vil ventilation hjælpe når du har varme på i kælderen.
Det rigtige vil være omfangsdræn, og hvis det ikke hjælper nok, så et nyt tæt og isoleret betongulv.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis