Kan jeg vende min varmepumpe?

Hej! Jeg har brug for at dreje udedelen til min luft-luft-varmepumpe 90 grader. Hvis man kigger på billedet, vil jeg dreje den, så den vender hen mod kameraets retning. Rør/ledninger er lange nok, fordi vendingen kun vil bringe dem tættere på det punkt, hvor de sidder fast til husets facade. Men kan jeg godt bare dreje det hele? Eller er der risiko for nogle vrid eller andet skidt?

Mange tak :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej så virker den ikke, kompressoren skal stå rigtigt...


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-03-2024 20:02:14

Nej så virker den ikke, kompressoren skal stå rigtigt...

 ??? - Det forstår jeg ikke lige.

Det må da være ligegyldigt om udedelen står langs huset eller om den står vinkelret på huset ??
Der er da stadig fri luft foran den.
hvis den er monteret med kobberrør som de fleste , kan du godt , men vær mindst 2 om det , så den ene har fat i rørene , de må IKKE vrides i samlingen hvor de går ind
djaydjay skrev den 11-03-2024 20:16:55

je_ns skrev den 11-03-2024 20:02:14

Nej så virker den ikke, kompressoren skal stå rigtigt...

 ??? - Det forstår jeg ikke lige.

Det må da være ligegyldigt om udedelen står langs huset eller om den står vinkelret på huset ??
Der er da stadig fri luft foran den.

 Ja på den måde, så er det selvfølgelig ligegyldigt, bare den står i vatter..


Vi prøver igen, i morgen --
bredker skrev den 11-03-2024 20:53:54

hvis den er monteret med kobberrør som de fleste , kan du godt , men vær mindst 2 om det , så den ene har fat i rørene , de må IKKE vrides i samlingen hvor de går ind

Mange tak for svarene! Jeg er lidt i tvivl om det med at vride i samlingen... Kan man overhovedet undgå, at der sker et "vrid", hvis den skal drejes? 

Med håndkraft retter du bøjningen ud medens enheden trækkes rundt. Så er det minimalt hvad samling udsættes for af vrid. 
Det ser ud til at rørene lige bestemt rører ved kabinettet hvor strips sidder. Når du drejer rundt presser du ind på strips så det stadig rører ved kabinet og samtidig undgår at rørene presser ind på trævæggen ( giver modtryk ind på samling) så skulle det kunne gå an

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis