nedfældet gulvmåtte i bryggers

Jeg skal til at skifte mine klinker i bryggerset, så de matcher dem jeg har fået på badeværelset. 

Fordi min dør er ret lav og nogengange slæber over måtten, vil jeg rigtig gerne lave plads til en nedfældet måtte. 

jeg tror ikke der vådrumsmembran under det eksisterende gulv fra 1985, så det har jeg tænkt mig at lave (der er afløb). 

Men hvodan dælen håndterer jeg lige nedfældningen af guldmåtten? 
tænker der ikke skal være klinker der hvor måtten skal være. Men hvad skal der så være i stedet ovenpå vådrumsmembranen?  

på billederne kan man se mit bryggers som det er i dag. I højre side er der monteret skabe langs hele væggen. Dem lader jeg så og fjerner de gamle klinker ved at skære dem langs skabet med multicutter med passende skær på. 

håber der er nogen, som har et godt fif til mig. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først Hvis du skærer klinker langs skabet så nytter membran ikke noget, det er i så fald kun 1/2 godt. Men hvor meget vand kommer der, og er det gulv direkte på terræn, for så er der slet ikke rav om membran. 
I øvrigt er de skabe det aller-nemmeste at tage ud. jeg vil næsten tro det er nemmere end at skære så langt med multicutter. skabe er sikkert skruet sammen og så bare med et par skruer ind i væggen i toppen.  Og så får du i tilgift ryddet ud i skabene  )
Så tages sokkel væk og du kan få det laver ordentlig. Sokkel passer jo igen når det skal monteres. 
Hvis det er en tynd måtte så kan du bare lægge den på vådrums membran og så undlade fliser der. Er det en tykkere slags så må du hugge noget beton væk så membranen kommer et stykke ned. Så kan du bygge op med f.eks. fliselim blandet med lidt sand ( for at få større volumen. Du er nok nødt til at have en midlertidig træramme så du får en præcis kant. 
Der findes jo også galvaniserede måtte ramme som kan støbes ned. Men de egner sig ikke sammen med membran. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,  

Tak for dit input! 
God pointe med skabet. Havde godt tænkt om det var en sløsning ikke at fjerne dem og gøre det ordenligt.  :-) 
Og ja, så kan der blive ryddet lidt ud i dem, så der er plads til nyt skrammel. 

Det man ikke kan se på billederne i mit opslag, er, at der også er vaskemaskine og det er den, som bruger afløbet. + Der er rør i skabet. 

ift at ligger måtten oven på membranen, tænkte jeg at det nok ikke var en god idé. ift at jeg nok skal få lavet et hul i den med noget af alt det skidt der slæbes med ind. Men det kan godt være at det er fliseklæb med lidt sand-metoden der er god. 
Havde også tænkt på at få lavet en indsats til måtten, så den lå i en tynd stålform (eller et andet materiale), som blev lagt/støbt sammen med klinkerne, så der er plads til en måtte der flugter med klinkerne. 


Jeg har tidligere haft en forsænket måtte. Det var en type som vist ikke laves mere. En gummi lamel måtte. Den var lavet med gummi strimler som ligger zigzag imellem nogle aluminiums "fladjern" Jeg kendte fabrikken og havde derfor let adgang til den. Det eksisterer ikke mere.
Der kommer ikke noget i bunden af sådan et måttehul som ødelægger vådrums membran. Det der kommer er sand og småsten, men det ligger jo stille og roligt der indtil det fjernes med evt. støvsuger. 
Så fik vi lavet ny gulv og nu ligger der sådan nogle tynde smudsmåtter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis