Er mine væg bærende?

Hej.
Jeg er lidt i tvivl om denne slags tagkonstruktion kaldes gitterspære.
Jeg er ret sikker på at det er det.
Må man slå alle indvendige vægge ned i sådan et hus? Det er i forbindelse med nyt gulv til gulvvarme.

På forhånd tak. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er gitterspær og ja de er normalt selvbærende. Så på den måde kunne du godt fjerne alle indervægge. Dog ser jeg en stiplet linje fra entre hjørne og ud til gavl. Det kunne vise en bjælke, men der står vist "evt. kammer" i det hjørne så det kunne også være forslag til en væg. Hvis det er en bjælke så har man betragtet den langs gående mur for bærende
Men vægge er også stabiliserende på huset så et stormvejr ikke vælter ydermure.
Så man bør ikke fjerne alle indervægge.
Det vil da også være lidt tosset, da det også medfører ny el, og vand installation.
Man kan grave ned og så mure op under de skillevægge som man ønsker at bruge bagefter.
Det skal kun 10 - 15 cm under bund af udgravning og kan ures op med f.eks. leca blokke. Det skal gøres med maks 100 - 120 cm ad gangen, men man må godt lave næste opmuring 200 . 250 cm længere henne. 3-4 dage efter kan man så tage næste step. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.
Jeg må sige Wow og tusind tak for et velbeskrevet svar.
Det er nok det bedste svar jeg har læst herinde.
Jeg tror heller ikke jeg vil fjerne alle vægge.
Men måske 1-2.
Det er L-formet hus og jeg synes at pladsen nogle steder er udnyttet meget dårligt.

Har du et forslag til en god tegneprogram hvis man vil lege lidt med plantegning osv?

På forhånd tak
Hvis huset er L formet så er det ikke det rigtige hus du  viser tegning på. Jeg ser et rektangulært hus med carport og udhus.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er rigtigt.
Huset er bygget rektangulært i 1965.
1971 er der tilbygget L-Form ved bagsiden.

Den del rører jeg ikke ved. ​
Ok så er stabilitets problematik en helt anden. Der kommer jo så sikkert en mur inr på midten som giver noget stabilitet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis