Brændeovn spørgsmål

Vi har købt et hus hvor der er en brændeovn, huset skal bruges til udlejning og lejeren (min mor) vil ikke have brændeovn så den skal fjernes / nedtages.

Hvordan gør man lige det. Jeg kan jo sagtens (tænker jeg) finde ud af at få den koblet fra skorstenen (Hul i væggen) og såmænd også godt lukke selve hullet i væggen.

Men hvad så med skorstenen, skal den mures til i "toppen", skal man fylde "skorstenshullet op med noget"og hvad med skorstensfejer, skal han ind over eller kan jeg bare selv skrotte den og så meddele ham ved næste fejning, at ovnen er nedtaget. (Muret skorsten, firkantet)

Hvad med brændeovnen, kan man sælge den, kan se der er noget med attester og den slags, har nul forstand på den slags.

Der er ifølge mærkepladen bagpå tale om en "Scan 37-2" og der står "2005-2006", gætter på det er årstal.

Nu skal det jo ikke udvikle sig til en salgsannonce, men er der nogen der har en ide om, om den overhovedet er noget værd ?

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ønsker du at afmelde skorstensfejning af din skorsten og ildsted, skal du kontakte din skorstensfejer. Dit ildsted skal være fysisk afbrudt fra skorstenen, før du kan afmelde den lovpligtige skorstensfejning. Ved afbrydning af pejse skal det være åbenlyst for enhver, at pejsen ikke længere kan bruges. Fra 1. juli 2023 kan kommuner kræve, at brændeovnsejere skal skrotte deres brændeovn, hvis den er produceret før 1. juni 2008, og boligen ligger i et område, hvor der er fjernvarme eller naturgas. Ellers skal en brændeovn være fra efter 2003 udenfor disse områder, men stadig med attest.
( flg. hentet fra nettet )

 

cdp skrev den 10-03-2024 20:50:08

Ønsker du at afmelde skorstensfejning af din skorsten og ildsted, skal du kontakte din skorstensfejer. Dit ildsted skal være fysisk afbrudt fra skorstenen, før du kan afmelde den lovpligtige skorstensfejning. Ved afbrydning af pejse skal det være åbenlyst for enhver, at pejsen ikke længere kan bruges. Fra 1. juli 2023 kan kommuner kræve, at brændeovnsejere skal skrotte deres brændeovn, hvis den er produceret før 1. juni 2008, og boligen ligger i et område, hvor der er fjernvarme eller naturgas. Ellers skal en brændeovn være fra efter 2003 udenfor disse områder, men stadig med attest.
( flg. hentet fra nettet )

 Tak for svaret, men hvordan ved jeg hvem "min" skorstensfejer er, vi har lige overtaget huset og da det er et dødsbo kan vi dårligt spørge den tidligere ejer :)

Hvis ikke alle kommuner forlanger at den skal skrottes, så kan den vel sælges til en der bor i en kommune uden det krav (Igen, hvis den da er noget værd) :)

Ved du om man kan finde sådan en attest til download, det ville da i hvert fald lette et eventuelt salg, hvis jeg kunne medlevere den, jeg går ud fra at den skorstensfejer der ​skal godkende opstillingen hos den eventuelle nye ejer, vil have sådan en ​attest for overhovedet at sige god for det.

 

For at en ny ejer lovligt kan bruge den gamle brændeovn til opvarmning, skal den have en prøvningsattest. Det er en typegodkendelse som ofte findes bagerst i instruktionsbogen. Så hvis du vil sælge den gamle brændeovn, skal du starte med at downloade en instruktionsbog med tilhørende papirer.
På ejendoms skattebillet betaler man for skorstens fejning. Det kører jo over kommunen så det er den vej den skal afmeldes. Her kan du også få oplyst hvem der har fejet indtil nu. Har du spørgsmål så svarer skorstens fejer gratis på dem, også omkring nedlægning af skorsten. 
Regler omkring godkendelse af brændeovne er generelt for alle kommuner, så din brændeovn er desværre nok et par år for gammel. Det kunne gå an hvis den blev stående. 
Jeg har en gammel høj kakkelovn fra 1930`rne og den gider vi ikke bruge lige nu. Så vi har sat den ud, men hvis vi afmelder skorsten så må vi ikke tage den i brug igen.
Så vi har besøg af fejer en gang om året hvor han bare ringer på og siger god dag. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan få en masse info her.
Jeg mener godt du kan afhænde en ovn med den alder.
Hvis producenten stadig eksisterer kan du sikkert finde manual og prøvningsattest på hjemmesiden. Vær obs på produktionsårstallet, samme ovnmodel kan være produceret i flere versioner/årstal.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Nogle kommuner betaler man direkte til skorstensfejere, i andre tage kommunen sig af opkrævningen. De sidste er dog kun et tilbud.

https://info.skat.dk/data.aspx?oid=110076

Hvis den nuværende brændeovn ikke er registeret med årstal hos Miljøstyrelsen, vil du modtage et brev fra dem om at få det bragt i orden indenfor 6 måneder. Altså at få en ny brændeovn eller få den gamle fjernet. De truer med bøder på 1000 kr om ugen, hvis det ikke bliver bragt i orden. Så under alle omstændigheder skal du sikre dig at det bliver gjort rigtigt - spørg skorstensfejeren, hvis du er i tvivl.

Du kan iøvrigt selv vælge din skorstensfejer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis