Ujævn gulvvarme i forskellige rum

Vi har overtaget er hus med gulvvarme. Roth touchline, fra 2018. I nogle rum reguleres temperaturen ikke op når vi indstiller den til det via fjernenheden. I andre rum går det bedre men den har svært ved at komme helt op, fx på 22 grader, hvis vi ønsker det. Der er vand og varme på anlægget, og jeg har sørget for nok tryk via fjernvarmeanlægget. Jeg har også gået alle stifter efter for at massere dem. Fremløbstemp er også som den skal være. 

Nu har jeg forsøgt mig med at skrue op for pumpen (så den står vandret) og ser, hvad der sker, men jeg tænker lidt, om systemet måske ikke er indreguleret korrekt.

Tips og vejledning modtages rigtig gerne! 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens være at det ikke er justeret ind. 
Jeg synes at du har 2 gulvvarme systemer. Den ene med flere kredse og den firkantede Wilo pumpe.
Den anden har kun 1 kreds og kører med rund Wilo pumpe.
Oftest ind justerer man anlægget med en skrue på den modsatte rør som telestater sidder på.
Men jeg kan ikke se  en skrue på toppen af den fordeler så jeg er lidt i tvivl om præcis hvor.
MEN når du finder skruen så skal de drejes efter rørlængde for hver enkelt kreds.
Kende du ikke længder så kan du nogenlunde regne det ud.
Der er ca. 25 - 30 cm imellem rørene altså 3 . 4 m pr. kvm rum.
Så hvis du regner med 3,5 m / kvm så går du ikke galt i byen. Så er der 2 slanger fra rummet og ud til fordeler.
Altså rum størrelse i kvm gange 3,5 plus 2 gangafstand ud til fordeler. (kvm x 3,5 + afstand x 2 ) 
Det markerer du så i skema. Det / de største rum skal stå helt åben. Så der skruer du først helt i bund altså lukket. Medens du skruer helt op tæller du omgange på skruen. I eksempel neden for regnes med 8 omgange.  
Efter hver af de andre også har været skruet i bund drejes de forholdsmæssig det antal omgange op som man regner ud.
 Eksempel 
Stue 25 kvm afstand 4 m  ( 25 x 3,5 + 2 x 4 = 95 )                            8 omgange
Vær  12 kvm afstand 6 m  ( 12 x 3,5 + 2 x 6 = 54 )    8 x 54 / 95 =    4,5 omgange
bad   5 kvm afstand 7 m    ( 5 x 3,5 + 2 x 7 = 31,5 )   8 x 31, 5 / 95 = 2,6 omgange. 
køk.  18 kvm afstand 3 m  ( 18 x 3,5 + 2 x 3 = 69)     8 x 69     / 95 = 5,8 omgange.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1000 tak. Jeg kender nogenlunde princippet for indregulering så vil følge din guide og er hvad der sker.

Og du har helt ret. Den anden pumpe er til toilettet som er noget ældre. Skulle jeg ikke have taget med som billede. 
Og så til fin justering. 
Når du har justeret ind efter rum størrelse så kan der være rum som kræver lidt mindre varme eller der er lagt flere / færre slanger end forventet. Så kan du finjustere det bagefter. Det kan godt tage en uges tid hvis det er beton gulve
Du skruer alle rumtermostater op på 40 grader, så du sikrer at alle telestater er åbne.
Skruer den fælles termostat (blande temperatur) ned på måske 2 så venter du en dag og mærker efter om du har ønsket temperatur i de største rum typisk stuen.
Du justerer så lidt blandetemperatur indtil det passer. 
Er der så andre rum som er for varme eller kolde så skruer du lidt ned / op på flow i de rum.
Kun 1/2 omgang ad gangen. Efter hver justering ventes 1 dag før du kan mærke resultatet.
Når du er tilfreds med det så er der balance i systemet, og du kan skrue blandetemperatur en smule op. og derefter indstille ønsket rumtemperatur i alle rum.
Det vil give en behagelig gulvvarme hvis du holder blandetemperatur så lav som muligt så der kaldes på varme det meste af tiden.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis