Skifte loftet i badeværelset?

Det griber om sig... nå men fliserne er ved at blive hevet ned af væggen (og pudsen følger med da den er svagere end fliseklæberen, og bare genrelt mærkeligt sat på).
Fliserne er sat op før træloftet, så jeg knækker bare fliserne så man ikke kan se den del der stikker op under loftet.
Badeværelset er nok fra mellem 1979 (der er ikke asbest i fliseklæbet) og 1995 (der er ikke vådrumssikret).
Jeg håbede at kunne lade træloftet sidde, og så bare lukke af med en pynteliste efter murene er fikset, men er det smart? For der er jo nok ikke dampspærre. Hvem af håndværkerne skal jeg spørge? vvseren, mureren...?
Lavdetselvdelen i dette projekt begrænser sig nok til at flå fliser ned og så sætte væv op og spartle/male.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At sætte et loft op er hvis du ikke selv kan en opgave for en tømrer.

Det er nu en meget simpel gør det selv opgave.

Selvbygger med stort S. 
Jo, det er mere vurderingen af om det er nødvendigt? Der er uopvarmet loftrum ovenover, som til gengæld er rimeligt luftigt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Helt klart en ny tæt dampspærre og nyt loft op, mens du er i gang alligevel, de få kvadratmeter er hurtigt ordnet! Evt også ny og mere effektiv isolering op over badeværelset mens du har loftet nede alligevel. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvordan er timingen/rækkefølgen af evt nyt loft i forhold til vandtæt beklædning på væggene i brusenichen, i dette tilfælde vinyl? altså skal vinylen overlappe uden på dampspærren eller omvendt?
Husk det skal være vinyl godkendt til vådrum (+ kræver svejsecertifikat for at løsningen er godkendt).
Typisk vil man klæbe dampspærren mod væg i den øverste cm som så bliver dækket når man sætter loftbeklædning på. I dit tilfælde kunne man så lave overgang mellem vinyl og loft med en fugemasse, dog lidt vanskeligt hvis du skal have en profileret loftbeklædning op - isf ville jeg føre vinyl op over kanten af dampspærren og lade denne blive dækket af loftbeklædningen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har fundet et gulvfirma til at lægge vinyl, de er medlem af Gulvbranchens Vådrumskontrol (GVK).
Så det lyder ikke som det er så vigtigt om vægge eller loft (gipsloft bliver det så nok) laves først?
Der er iøvrigt en ventilator i loftet, men det findes der vel også råd for mht dampspærre - der er vist sådan noget specialtape der bruges? Og så er der et par LEDspots i lofte også.
Nu du skriver 'godkendt' - man skal ikke søge kommunen bare fordi man skifter overflader i badeværelset? 
Nej det er gulvfirmaet som skal være godkendt til opgaven. Og et er de sikkert som du beskriver det. 
Tag loftet ned.
De flise rester der sidder deroppe tages ned
Muren pudses op.
Du sætter dampspærre op som klæbes til muren, 
og derunder forskalling til loftet. På den måde er der plads til spots under dampspærre 
Så kan der laves vinyl beklædning. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også