skal skur laves på stolpesko m. stolper eller bundrem

Hey folkens. Nu hvor vejret begynder at blive godt igen så skal jeg til at rive det gamle skur ned og bygge et nyt. Målene på skuret bliver 3x6,8m. Det nuværende skur er lavet rundt om nedgravede 90x90 stolper. med 2 meters mellem rum mellem hver stolpe. jeg har tænkt mig at hive de gamle stolper op, og genbruge hullerne til at støbe stolpesko i.

mit spørgsmål er så om jeg skal sætte stolperne fast i stolpeskoene oprejst og derefter skrue noget spærtræ på langs mellem stolperne eller skal jeg lave en bundrem af 10x10 stolper på stolpeskoene og derefter lavet et skellet som skrues fast til bundremmen. hvilken metode vil være mest stabil. 

det sidste spørgsmål er så om det skal være trykket stolper eller ej, både til den ene eller anden måde.

skuret bliver beklædt med klinkbeklædning, taget bliver af krydsfiner med tagpap og gulvet bliver herregårdssten da jeg har en masse tilovers. vægge og tag bliver isoleret med 10cm uld.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker ikke der er den store forskel på stabiliteten med de to metoder, du skal alligevel have nogle kryds i konstruktionen for at det bliver stabilt.

Jeg ville lave det med bundrem, synes det er det nemmeste, så ville jeg vælge bundremmen i trykimprægneret, resten kan sagtens være ubehandlet træ.

 

Vi prøver igen, i morgen --
Der vil ikke være nogen forskel i stabiliteten.
Den nemmeste måde at lave det på er med en trykimpregneret bundrem med Alm. spærtræ monteret lodret med den afstand der passer til din klink.

Edit. Jens var hurtigere med samme svar.

Selvbygger med stort S. 
jeg hælder også mest til metoden med bundrem, men den er tilgengæld dyrere i materialer. 

når du siger kryds i konstruktionen tænker du så på vindbånd. en tømmer fortalte mig for et stykke tid siden at hvis skuret blev beklædt med obs plader indvendigt var det ikke nødvendigt med vindbånd da plader overtager istedet for båndet. passer dette eller skal jeg smide vindbånd på alle siderne og på taget. 
micko skrev den 08-03-2024 21:39:16

jeg hælder også mest til metoden med bundrem, men den er tilgengæld dyrere i materialer.

når du siger kryds i konstruktionen tænker du så på vindbånd. en tømmer fortalte mig for et stykke tid siden at hvis skuret blev beklædt med obs plader indvendigt var det ikke nødvendigt med vindbånd da plader overtager istedet for båndet. passer dette eller skal jeg smide vindbånd på alle siderne og på taget. 

 Ja vindtræksbånd, eller skråstivere.

Men skruer du plader på indvendigt, er det ok..

Vi prøver igen, i morgen --
micko skrev den 08-03-2024 21:39:16

jeg hælder også mest til metoden med bundrem, men den er tilgengæld dyrere i materialer.

når du siger kryds i konstruktionen tænker du så på vindbånd. en tømmer fortalte mig for et stykke tid siden at hvis skuret blev beklædt med obs plader indvendigt var det ikke nødvendigt med vindbånd da plader overtager istedet for båndet. passer dette eller skal jeg smide vindbånd på alle siderne og på taget. 

 Prøv lige at forklar hvorfor det skulle være dyre i materialer?

Der skal ikke bruges så meget som en pind mere.Når din yderbeklædning sidder vandret kan du jo ikke nøjes med 2 m mellem de lodrette stykker.


Selvbygger med stort S. 
det er fordi jeg tænkte på at lave skellet med 60cm mellem rum. men kan godt se at dette ikke er nødvendigt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis