Er samlingen tæt?

Hej.

Jeg er i gang med at trække et nyt vandør og anvender press-fittings. Efter _meget_ møje og besvær fik jeg presset en samling i et bøvet hjørne. Efterfølgende kan jeg så se, at den vist har siddet lidt skævt. Er det bare kosmetisk eller er jeg nødt til at lave det om?

Jeg er desuden begyndt at overveje om det er for bøvlet med pressfittings... :-)

Billeder vedhæftet.

På forhånd tak.


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville skifte den, alene den bule der er i kanten, kan måske ende med at give problemer.

Er det ikke et spørgsmål om at planlægge rækkefølgen af presningerne, så man ​ikke ender med at skulle presse i et trangt hjørne.


Vi prøver igen, i morgen --
Æv. Det er jeg ked af at høre. Jeg prøvede at planlægge og havde også presset den ene side meget nemmere, men det viste sig lidt svært når det skulle placeres ift. de eksisterende rør... :-(
Men hvis jeg skal skifte den, så er det vel nemmere med kompressionsfittings i et trangt hjørne?


palme9 skrev den 07-03-2024 16:28:27

Æv. Det er jeg ked af at høre. Jeg prøvede at planlægge og havde også presset den ene side meget nemmere, men det viste sig lidt svært når det skulle placeres ift. de eksisterende rør... :-(

 Hvad har du brugt af presseværktøj? At bruge presfittings kræver specielt værktøj. Dine presninger ser ikke rigtige ud.


fase
Du bruger det rigtige værktøj, men hvorfor dælen bruger du ikke almindelig pex og undlader bøjningen?
Eller bruger din alupex og laver bøjningen blød ved at bøje røret, i stedet for vinkel fitting.

Det er måske et synligt sted, siden valget faldt på alupex?

Elektronikteknikeren
Tankevækkende at du bruger pressfittings.
Da jeg renoverede vores varmesystem var der også brugt pressfitting, og jeg var så træt at det at jeg valgte at arbejde med PEX i stedet.
PEX-rør og messing-stykker er ligesom Lego-klodser - tænker stadig at PEX giver flexibilitet, og det virker, og det kræver ikke special-værktøj. Eneste PEX ikke kan er at lave lange lige/rette rør.
Hej alle,

Tak for input. Ja, der er jo ingen tvivl om at jeg lærer en del undervejs. Både ved at begå fejl, men også men alle de gode råd undervejs. :) Det er ikke så ringe endda.

Baggrundsinfo: Valget faldt på pressfittings+alupex da røret løber ved siden af andre nyere alupex-rør lavet med press-fittings (fra da VVS'eren satte varmepumpen op). Så tænkte jeg at det nok så bedst ud sådan. I forhold til bøjningen, så ja - den kunne jeg nok have planlagt lidt bedre.

Jeg er endt med at klippe hjørnet af og så bukke røret med en fjeder. Så tager vi ingen chancer. Det er lykkedes at få det bøjede alupex-rør møffet ind på plads. Det betyder at der kommer en lige samling et andet sted, men den kan jeg uden problemer komme til. Anvender Wavin Tigris fittings.

 
Er det til brugsvand? For så er det vel bare at få fat i en aut. VVSer. Så er det også lovligt udfør :-)

Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis