En svær en i gulvvarme

Huset er fra 61 og gulvvarme i badeværelse tilføjet i 80’erne. Gulvvarmen virkede men ikke særlig godt. Da vi fik nyt gasfyr for 10-15 år siden blev det værre.  Termostatventilen er varm og gulvet er 19 gr ved siden af og koldere for resten. For et par år siden skiftede en VVS ventilen til returventil uden at det hjalp stort.
Når jeg lufter ud så kommer der vand og ingen luft. Hvis jeg lukker for ventilen, så kommer der heller ikke vand. Ventilen sidder tilsyneladende korrekt med pilen i fremløbsretningen. Luftskruen sidder efter ventilen.
Slangetilslutningerne er utilgængelige i en letbetonopbygning under indbygget badekar.
For et par dage siden afmonterede jeg ventilen og påfyldningsslange i kælder. Fyret blev slukket og begge haner på varmecirkulationen lukket.
Vandslangen blev sat på først i badeværelse mod fyr, så slange og returløb skulle gennemskylles. Der løb tilsyneladende ikke vand (svært at være sikker ved blot af føle og lytte på slangen). I andet forsøg blev slangen adskilt og vand fyldt på fremløb i kælder - IKKE en dråbe vand ud af slangen.
Forsøgene blev opgivet. Ventilen blev monteret på gulvvarmesiden sidst, når ventilen blev lukket, så kom der ikke en dråbe. Gulvvarmen er helt blokeret.
Jeg håber der er en i forum, der har en ide om hvad årsag kan være og hvad der kan gøres uden at brække gulvet op. 
Huset er fra 61 og gulvvarme i badeværelse... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@ev elmand: Mener du derved at han godt kan afmonterer Returventilen uden at tage trykket af anlægget!? 

Det virkede efter et stykke tid med luft på! Slangen var indpakket i to spande og en plastpose.
Ventil er varm, gulvet er på vej (forhåbentlig).
Tak for hjælpen!
Perfekt. Hvad kunne man så se i spanden. En bunke rust eller ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var godt at alt endte perfekt 
ev elmand skrev den 09-03-2024 23:45:15

Perfekt. Hvad kunne man så se i spanden. En bunke rust eller ? 

 Som du ser på billedet: 40 års jernoxid

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis