Optimere ældre Morsø brændeovn

Hej, jeg har en ældre Morsø brændeovn, der let opvarmer mit ældre sommerhus hele vinteren.
Den er desværre svær at få ned i hastighed, formentlig på gr. af utætheder ved låger. Jeg kan ikke se at der tidligere har været tætningslister, eller hvordan de skulle gøres fast.
Er der nogen der har en ide om hvordan brændeovnen eventuelt kan optimeres?

Tilbud på en udskiftning ligger på 30.000 kr. og vil aldrig blive rentabel - jeg har rigelig adgang til gratis brænde.

På forhånd tak,
Steen   
Hej, jeg har en ældre Morsø brændeovn, der let... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes sikkert sommerhuse med masseovn. Jeg har dog aldrig hørt om det.

Vores brændeovn, som er et par år gammel og godkendt, har et luftspjæld der lukker sig selv. Den opfylder kravene for udledning og effektivitet.

Jeg kan lige tilføje, at den brændeovn trådstater har, skal skrottes hvis huset sælges. Det vil ikke være lovligt for en ny ejer at bruge den, da den er for gammel til at være godkendt. Det er heller ikke mere tilladt at udskifte en brændeovn i hjemmet uden, at den nye er godkendt. Generelt må man ikke installere en brændeovn fra før 2003, og sælger man et hus med en gammel brændeovn, skal den kasseres (regel fra 2021). Hvis man bor hvor der er fjernvarme eller naturgas, kan kommunen kræve at man fjerne brændeovne fra før 2008 også selvom huset ikke skal sælges (regel fra 2023).
Spørgsmålet er nok lidt teoretisk, der næppe nogen der ønsker en pejs til opvarmning af et sommerhus.

Jeg vil lige understrege at trådstaters ovn er fuldt lovlig at bruge. Det er kun ved salg af sommerhuset, der er krav om brændeovn med prøvningsattest og reelt er det købers problem. Da jeg købte sommerhus for nogle år siden var reglerne lige trådt i kraft, og jeg fik nedslag i prisen. Så det var mit problem, men sælger betalte.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis