Materialer til sokkel

Jeg står til at skulle sætte et køkken op, og vil bygge sokkelen selv, kan se at standard er 16 mm spån plade. Jeg skal dog have afløb og vand løbende i sokkelen, da der ikke bliver plads bag væggen. 
Oprindeligt havde jeg tænkt at bruge reglar, men det er måske noget overkill + de ikke nødvendigvis er lige. 

Så skal jeg gå efter spånplade? (jeg har aldrig arbejde med spån, kun krydsfiner). 
Og hvis jeg tager spånpladen, er der så nogle gode råd her?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde taget i et køkkenfirma (f.eks. HTH GO som henvender sig til GDS-folket) og købt deres deres sokkel. Her kan du få for-sokkel, bag-sokkel mellemstykker samt endestykker, de er forboret og med dyvler og super nemme at arbejde med.
Brug de flade Knudsen-kiler til at klodse op med og slut af med fejeliste  
Det er bedst at bruge spånplade. eventuel hvid melamin eller det som er beklædt med aluminium. men det kommer jo an på hvad det skal passe til
Du skærer de striber som MLH viser på skitsen. Så lægger klodser (stumper af masonite tagpap karton eller andet) under så sokkel står 100 % vandret. Du vender også vaterpas om for at kontrollere denne.
Nu kører du en streg rundt på sokkel med en blyant. Denne lægges oven på en tændstikæske eller anden klods som har den rette sokkel højde. Altså målt fra top sokkel og ned til streg. Så skiller du det ad og saver præcis langs stregen med f.eks. rundsav. 
Når du så samler sokkel, og skruer den fast UDEN de klodser under så passer underkant sokkel netop til gulvets skævhed og du kan nøjes med at fuge rundt i kanten bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Brug et andenæb til at tegne stregen langs gulvet.
Ole A--
Andenæb er en god ting det kan man optegne skævhederne med, der er bare ikke så mange der har sådan et , jo ænderne det var en vits men jo det var et godt råd

 

Andenæb ,man klodser sokkel op finder det højeste punkt tegner med Andenæb fra det og hen langs med sokkel til den side laveste punkt  bare en oplysning

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis