Overspille 8 mm smalfilm til USB

Jeg har forbindelse til vores lokal arkiv. De har modtaget en mængde 8 mm smalfilm som er optaget lokalt. Der er en plan om at få dem sorteret og den del der har interesse overspillet til digitalt format.
Vi har ingen fremviser og heller ikke mulighed for at overspille det.
Jeg kender godt til firmaer som gør det for penge naturligvis men mønter er noget vi ikke har så mange af. 
Jeg er endnu ikke klar over om det er almindelig 8 mm eller super 8 mm.
Er der nogen som har en mening om det, eventuel køb / lån af 8 mm fremviser 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har som sådan ingen mening, men kan se, at der er en del fremvisere til salg på dba til rimelige penge (fra 300 kr.).
Fremvisere​​​

Kurt B. Andersen
Udstyr til at scanne over kan jo købes til rimelige penge, ved ikke med kvaliteten men sikkert ok.
Her er en til lige under 3000 kr, og til den pris kommer man ikke langt hvis man sender ind og får scannet hos en proff.
LINK​​​

Men du kan jo også ​høre andre lokalarkiver, hvad de gør, og om du evt kan låne udstyr...

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad med, sammen med andre lokalarkiver o.l., at købe en som den viste.
Opgaven må eksistere i mange sammenhænge.
Hvis i bliver gode til det kan et par af jer tjene lidt mønter til betalingen af isenkrammet ved at digitalisere for andre private, fundet via f.eks. annoncering på FB.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja der er noget der skal undersøges. Der er lavet forsøg tidligere med at låne en fremviser og så optage det med digital kamera. Det er ikke en god kvalitet. Det viser bl.a. nogle lokale håndbold kampe. Her bemærkes at pigerne spillede i badedragter. Altså dem fra den tid med en lille skørt syet på. Med tekst havde fotografen kaldt dem " let påklædte piger" 
Men vi skal jo have det sorteret så for arkivet ligegyldige familie fødselsdage og sølvbryllupper bliver sorteret fra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det optimale må være en skanner, hvor lys går direkte fra filmen til sensoren. Hvis man bruger en traditionel fremviser og laver videooptagelse af lærred eller projektorskærm, er der to linser, der skal være i fokus og lærredets overflade vil også forvrænge billedet. Desuden vil udefra kommende lys ødelægge kontrasten. Optagelserne vil ikke være synkrone så man får let flimmer.

Den skanner der linkes til ligner et godt bud. Den tager billerne enkeltvis og laver en film. Kvaliteten er selvfølgelig ikke bedre end originalerne, men jeg synes at det ser rimeligt ud.

Her er en demonstration og i slutningen nogle eksempler.

https://www.youtube.com/watch?v=oKM7jCzOwIE



Det er sikkert vejen frem. Meen de penge de penge, som næsten ikke er eksisterende i den sammenhæng.
Det undersøges nu om der er en fælles mulighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis