Akustik gips og indbygningsspot - dampspærre tætning

Hej,
jeg skal så småt til at montere lofter og spots. Og konstruktionen er som på billedet nedenfor.
Forskalling skruet direkte på spærfod.

De indbygningsspot med udskiftelig lyskilde er noget dybere, end min dampspærres placering (35mm)

Da det er perforeret gips, vil der jo trække varmluft den vej op, hvis ikke DS er tæt ved spots.

Nogle der har en ide til hvad man gør her?

Safebokse er kæmpestore og så skal de vel gerne ligge an på bagsiden af gipsen?

De 20mm isolering på indersiden af DS er til for akustik dæmpning.

Mvh Kenneth



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er dit el ført på indersiden af dampspærren eller kommer det til at gennembryde dampspærren ved hvert eneste spot? Kræver dine spots safeboks aht varme eller må de indbygges direkte mod dampspærre og isolering?
Mange spots er tætte i sig selv ned mod varmsiden og leveres med tætningsring, dise kan også købes som løsdel. Alternativt kan man sætte en pe/pp membran bag spottet såfremt det ikke bliver for varmt.
Byg-erfa har også et erfaringsblad mht spots og dampspærre som du bør kunne finde på biblioteket.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 27-02-2024 18:25:28

Er dit el ført på indersiden af dampspærren eller kommer det til at gennembryde dampspærren ved hvert eneste spot?
// Gammel ​el bag den oprindelige alukraft folie.
// Der kunne sløjfes fra spot til spot på indersiden af DS og så fra et spot gå ud i enten membrandåse eller ned i lampe udtag.
 Kræver dine spots safeboks aht varme eller må de indbygges direkte mod dampspærre og isolering?
//Spot skulle være lav energi og til ​direkte indbygning i isolering.

Mange spots er tætte i sig selv ned mod varmsiden og leveres med tætningsring, dise kan også købes som løsdel. 
// Denne tætningsring var også en fin ide såfremt gipspladerne ikke var perforerede - akustik plader.
Alternativt kan man sætte en pe/pp membran bag spottet såfremt det ikke bliver for varmt.
Byg-erfa har også et erfaringsblad mht spots og dampspærre som du bør kunne finde på biblioteket.
/BOFH 

 Kan godt være det er bedre givet ud at finde et spot som kan være der og så leve med at der sikkert bliver noget udskiftning eller skift af LED'er.

Du skriver ikke hvilken spot det drejer sig om. Hvis den netop har en indbygnings højde på 35 mm så passer pengene jo med forskalling og lofts tykkelse 22 + 13 = 35
Men ellers kan dampspærre godt tåle at trykkes lidt på, men du skal ikke knokle hulsav så hårdt op at den ødelægger DS Og Centerbor må heller ikke komme op at røre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad med en metode til at sænke punktet hvor forskalling skrues på, men bibeholde DS helt oppe under spæret. Kunne man skrue et bræt under spærfod og så forskalle her fra. Så ville det give samme lofthøjde som hvis man havde sat troldtekt op. Så ville der være små 50 mm til indbygningsspot.
Ja du kan jo altid sætte krydsfiner stumper op under spær. De kan saves ud af en plade. 
Når jeg skriver krydsfiner så er det fordi en stump af et bræt vil have tendens til at flække. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kan ikke helt gennemskue, om dampspærre allerede er sat op? Hvis ikke, så lad være med at sætte den stramt op. Hvis den sidder bare lidt løst, kan den let trykkes 15 mm op af spots.
Jeg skal nok lige vende tilbage med mine bekymringer.
Er der nogen der kender en hjemmeside med spots hvor man kan søge på indbygningsdybden, jeg er lidt træt at at skulle klikke ind på alle spots for at se deres dybde.
Hvis du leder på DETLED så kan du sortere efter forskellige kategorier. Øverst krydser man af i  > lav indbygnings højde.< 
Men her ser jeg også nogle som er på 49 mm i højde. Så alt er jo relativ

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Here goes.
Jeg har stadig en del af de gamle loft brædder 15mm tykke. Hvis jeg nu skruer dem under spærfoden med dampspærre over, så får jeg 13+15 +22 mm til indbygningsspot og dampspærren behøver ikke gennembrydes flere steder end ved de gamle loft dåser.
Det kunne være en løsning, men du skal nok samtidig have rettet det lidt op så måske skal du også have nogle stykker masonite og tagpap stykker som lægges under forskalling. Her kan en krydslaser gøre god gavn 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis