Spot på vej ud af loft

Hej alle,

På badeværelset i det hus vi for nyligt har overtaget er der sat spots op i loftet. Et af dem sidder lige over der hvor man tager brusebad og jeg tror muligvis at fugten har fået loftpladen (gips, går jeg ud fra?) til at blive porøs og derfor er spottet faldet lidt ned. Jeg har vedhæftet billeder der (forhåbentligt) viser problemet :). Jeg har to spørgsmål som jeg håber at I kan hjælpe med:

1. Hvordan får jeg den på plads igen? Jeg kan se at der sidder en form for anordning der ligesom folder sig ud når spottet sættes op og derfor burde holde det oppe, men det har ligesom boret sig sidelæns ind i loftet og det sidder derfor fast nu. Kan jeg på en eller anden måde få det til at give slip så jeg kan trække spottet ud og dermed måske dreje lidt på det og så få det til at sidde fast igen, så det bliver bare LIDT pænere? Skal man have pæren ud for at det kan lade sig gøre?

2. Er det lovligt at have et spot siddende over brusekabinen på den måde? Hvad sker der hvis der kommer vand op - er det sikkert nok? 

Håber I kan hjælpe :)
Hej alle, På badeværelset i det hus vi for nyligt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du må prøve at dreje fjeder op, og så mærke efter om det vil fjedre imod din hånd. 
Jeg ville nu nok tro at fjeder skal vendes om og så sættes i med den lille tap i spænd hen over spot. 
træk fatnings stikket af pæren så du har spot liggende nede på bordet. Det er en fjeder så der skal være godt hold i den når du presser den på plads. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Jeg har prøvet at tage spottet ned som du anbefalede, og pillet de to fjedere af.. Jeg har siddet og vendt og drejet dem, men kan ikke rigtigt se hvordan de skal sidde anderledes end de gjorde før, altså på mit seneste billede, hvor de sidder på hver deres måde - kan jeg vende dem på andre måder?

Når du siger "i spænd henover spot", mener du så op eller ned på metal-rammen? Jeg er sgu lidt i tvivl her...

Jeg vedhæfter lige billedet af spot på bord, sammen med de to fjedre. Kan du på nogen måde guide mig videre herfra? :)
Dine fjederholder/fjederclips sad rigtig, men i hvileposition skal forholdet mellem den korte og lange, være som en Y - dine er mishandlet til en L, samt hovedet bøjet.. nok for at få pres opad.


Okay, så problemet er at de tidligere ejere måske har "voldet" dem lidt da de skulle på plads? For når man lige kigger på de to clips (se billede), så er der jo i hvert fald forskel. Er det rigtigt forstået at den til højre er mere som den bør være, end den til venstre?

Og skal jeg forsøge ​at rette toppen ud, så den går lige op, ligesom på billedet? Eller er det ligemeget?


Jeg har ofte monteret sådanne spot, og kan husske at der er god fjederkraft i dem, selv når de ligger på bordet. Men jeg kan nu se at den korte IKKE kan gå op over spot. 
jeg ville  prøve at putte den ind i spot og så mærke om det så strammer til når de lange føres opad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svarene indtil videre, men synes ikke rigtigt at jeg er blevet meget klogere :(. Jeg prøvede at sætte begge fjedre som indikeret på den tegning som College lagde op, men så var det praktisk talt ikke til at mase spottet tilbage op i loftet. Jeg forsøgte derefter at vende dem om, så de begge to sad som den til højre på vedhæftede billede, som I ellers begge to lød som om ikke var korrekt. Det er det muligvis heller ikke, men det gjorde dog at jeg kunne få spottet op uden problemer, samtidig med at der umiddelbart blev presset nok fra de to fjedre til at det bliver siddende. Nu sidder spottet faktisk pænt igen og så håber jeg bare på at det bliver siddende denne gang :)
Hvis man ser på dit 4. billede (der hvor den hænger i ledningerne), ser det ud som spottet er til tyndere plade end dit loft. Det ville nok passe til 1 lag gips. Jeg tror ikke du kan få det til at sidde ordentlig i dit loft.

Det er helt sikkert lettere at presse i, det hvis du vender fjedrene på hovedet, som du har gjort. Det sidder næppe ret godt fast, men det skal jo blot holde sig selv. Hvis det ikke går løs, hvis du puffer til det, skal det nok gå.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis