Fjerne coating på vindue

Hej alle,

Jeg har et lidt ældre ovenlys vindue som fungerer udemærket og som ikke står for at skulle udskiftes lige med det samme.

Desværre så har det en energi coating på indersiden (antager at det pådampet metal/aluminium eller lignende) som med årene er blevet plettet og helt forvundet på steder hvor man har rørt ved ruden med fingrende. Så nu kunne jeg godt tænke mig at fjerne hele coatingen. 

Jeg har forsøgt mig med forskellige slags syrer og kradse rengøringssmidler, men uden nogen effekt. Er der nogen som har en god ide? Måske en polering med wienerkalk kan klare det?

Hilsen
Martin
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det ikke bare en tynd flie der kan skrabes af med et barberblad
bredker skrev den 25-02-2024 20:26:38

er det ikke bare en tynd flie der kan skrabes af med et barberblad

 Nej det desværre ikke en folie, men en pådampet metaloxid - lidt ligesom antirefleks behandlingen på de gamle CRT monitorer.


Hilsen
Martin
Hvis du ikke kan skrabe det af, kan du kan skifte ruden, du behøver ikke at skifte hele vinduet. Hvis du kan gøre det selv, ​koster glasset næppe over 1000 kr.
GodeVen skrev den 26-02-2024 14:14:53

Hvis du ikke kan skrabe det af, kan du kan skifte ruden, du behøver ikke at skifte hele vinduet. Hvis du kan gøre det selv, koster glasset næppe over 1000 kr.

 Ja det er selvfølgelig også en mulighed - jeg skal alligevel have købt et par ruder til andre projekter så det kan godt være jeg ender med det. Men så kan jeg ligeså godt teste om det fjernes med Wiener kalk først, går det galt betyder det ikke så meget :-)


Hilsen
Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis