Afstandskrav fra ny gruppetavle til Varmepumpe

Hej
Jeg skal lave nyt bryggers og skal have besluttet hvor de forskellige ting skal placeres i rummet.

Er der nogen der kender til specifikke afstandskrav mellem en ny gruppertavle og luft-til-vand varmepumpe inde del? Jeg har hørt noget om 50 cm, men kan ikke finde nogle regler hvor der står dette?
Er der krav om afstand fra gruppetavle til andet VVS eller vaskemaskine og tørretumbler?

Det eneste jeg har kunnet finde er dette:
§ 29. Foran tavler, hvis bredde eller højde overstiger 1 meter, skal der være fri
plads på mindst 1 meter i hele tavlens bredde og fra gulv til dens overkant, dog
mindst 2 meter over gulv.
Stk. 2. Der skal mindst være 1 meter fri plads ud for den tavledel eller komponent
med det længste fremspring. Ved placering af tavler ved siden af hinanden, men i
mindre indbyrdes afstand end 1 meter, anses disse som en samlet tavle.
Stk. 3. Kanalskinnesystemer er ikke omfattet af stk. 1.

Håber der er nogen der kan hjælpe. På forhånd tak! :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen minimumskrav maximymskravet er sat ud fra "tykkelsen" på dir forsyningskabel, men umiddelbart tænker jeg jeg at du skal op over 100 m før du får så meget spændingsfald at det kan give problemer....
Hej

mfrost skrev den 25-02-2024 14:36:21

Der er ingen minimumskrav maximymskravet er sat ud fra "tykkelsen" på dir forsyningskabel, men umiddelbart tænker jeg jeg at du skal op over 100 m før du får så meget spændingsfald at det kan give problemer....

 Hej og tak for dit svar. 
Jeg tror dog du misforstår mig. Det jeg efterspøger er regler/ krav (hvis de eksisterer) om afstand fra EL gruppertavle til VVS instaltion og i det her tilfælde en inde del af en luft-til-vand varmepumpe. :-)

Nej ingen afstandskrav
Se dog også Fællesregulativet angående placering af gruppetavler.

fase
S. Fabrin skrev den 25-02-2024 18:31:52

Se dog også Fællesregulativet angående placering af gruppetavler.

Hej og tak for dit svar. Ja jeg har kigget, men kan ikke finde noget om afstand fra gruppetavle  til VVS. Kun at der ikke må være noget foran og der skal være let adgang.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis