Statisk elektricitet støvsuger, farligt ?

Har lige købt en støvsuger i Harald Nyborg, den virker fortrinligt, dog ville den lave hul i støvsugerposerne, men det er løst.
Jeg er i gang med at renovere et værelse, og har spartlet og håndsleben væggene, hvilket så gav en pæn lille stribe slibestøv, så skulle det suges op, jeg fik et rap over fingrene, prøvede at suge lidt mere op, og holde metalstøvsugerrøret hen til radiatoren, der sprang en gnist da røret var knap 2 cm fra radiatoren, så vel knap 20000 volt.
Vil det kunne give en støv eksplosion ?   Er ikke så nervøs for de små rap det kan give over fingrene.

Men måske jeg bare skal prøve med en anden slange og rør, fra min gamle støvsuger, for har aldrig været ude for det før.
(skal ikke ud i at købe en antistatisk slange til en støvsuger til 499 kr..)
 

Vi prøver igen, i morgen --
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mon ikke du nærmere skulle e på en evt skade på elledningerne , der er i nærheden af radiatorsystemet
og det er slet ikke 20000 v men max 240
om det så havde været meget mere , så er det ikke volt der er farlige men amp
@je_ns: Sådan en gnist kan sagten antænde støv, hvis koncentrationen er høj nok. Mange lightere bruger en lignende gnist til at antænde gassen, så potentialet er der. Hvis du er nervøs, kunne du prøve at pakke røret ind i køkkenfilm (eller gaffa-tape) - så burde problemet være løst.

@bredker: Statisk elektricitet kommer ikke fra el-ledningerne, men fra den gnidning der er, når ting flyver gennem rør og slange. Der kan sagten være 20kV, men styrken (ampere) er meget lille.

Hellere leje end at bo på gaden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg brugte en lille Nilfisk da jeg selb gulv. Der fik jeg også nogle gedigne rap.
Jeg ved Miele gør noget for at undgå det, et stykke metal i håndtaget, men hvordan det virker ved jeg ikke. 
bredker skrev den 24-02-2024 13:06:00

mon ikke du nærmere skulle e på en evt skade på elledningerne , der er i nærheden af radiatorsystemet
og det er slet ikke 20000 v men max 240
om det så havde været meget mere , så er det ikke volt der er farlige men amp

 Nej det er ikke 240 volt..

For at trække en gnist på 1 mm længde i fri luft kræver det omkring 1000 volt (afhængig af luftfugtighed)

Når jeg suger alt andet, end større mængde støv er der intet.

Havde også et koben stående på af en væg, hvor der garanteret ikke var 240 volt i nærheden, her kunne den også lave en gnist ind på kobenet.

Så er 100% sikker på det er statisk elektricitet..

Vi prøver igen, i morgen --
Kolding75 skrev den 24-02-2024 13:18:21

@je_ns: Sådan en gnist kan sagten antænde støv, hvis koncentrationen er høj nok. Mange lightere bruger en lignende gnist til at antænde gassen, så potentialet er der. Hvis du er nervøs, kunne du prøve at pakke røret ind i køkkenfilm (eller gaffa-tape) - så burde problemet være løst.

@bredker: Statisk elektricitet kommer ikke fra el-ledningerne, men fra den gnidning der er, når ting flyver gennem rør og slange. Der kan sagten være 20kV, men styrken (ampere) er meget lille.

 Nej ikke så nervøs for selv at få stød, men undrede mig bare, og tænkte om det kunne starte en støv eksplosion.

Der kommer den "fineste" lilla gnist...

Næste gang jeg skal suge støv, prøver jeg med en anden slange, og rør.

Den der er med er med et metalrør, har en en ren plast.

 


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tror at rent plast kan gøre det endnu værre, da det kan komme til at fungere lidt som hvis man gnider en stang akryl med en (bomulds?)klud. Det har de fleste vist prøvet i skolens fysiklokale..

I øvrigt så fungerer det med metal i håndtaget på Miele (og andre) støvsugere således, at der aldrig opstår en forskel i potentiale mellem støvsuger, og den der bruger den, og dermed kan et statisk stød slet ikke lade sig gøre.. Før man efterfølgende tager fat i en vandhane..

Hellere leje end at bo på gaden.
Lige en opdatering, prøvede med en slange fra en Nilfisk buddy, hvor røret er i plast, selve slangen virker noget bløder, og ikke så plastikagtig som på Wasco støvsugeren.

Her fik jeg ingen stød, og kunne ikke lave en gnist til radiatoren, så tro jeg fortsætter med Nilfisk slange og rør.
Skal så bare lige have lavet en lidt bedre adapter, til at koble den på støvsugeren.

Har ikke prøvet Nilfisk slangen, med metalrøret fra Wasco, der var ikke mere støv at prøve med.          

Vi prøver igen, i morgen --
Selvfølge er der en lille risiko for en støveksplosion. Det kræver dog flere ting.
At støvet er brændbart. Og det er gipsstøv jo ikke. Men fx slibestøv i forbindelse med lakering er det jo.
For det andet skal støvkoncentrationen være rigtig. 
Og for det  3. Skal gnisten komme i forbindelse med støvet. Og det sker jo ikke hvis det er ydersiden af røret der trækker gnisten.

Når det så er sagt så er der jo flere mel-møllerier der gennem tiden er sprunget i luften. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 25-02-2024 00:32:35

Selvfølge er der en lille risiko for en støveksplosion. Det kræver dog flere ting.
At støvet er brændbart. Og det er gipsstøv jo ikke. Men fx slibestøv i forbindelse med lakering er det jo.
For det andet skal støvkoncentrationen være rigtig.
Og for det  3. Skal gnisten komme i forbindelse med støvet. Og det sker jo ikke hvis det er ydersiden af røret der trækker gnisten.

Når det så er sagt så er der jo flere mel-møllerier der gennem tiden er sprunget i luften. 

 Så lige  i den lokale avis, en tom silo til træpiller er sprungen i luften pga en støv eksplosion, på et varmeværk.

Som jeg husker var kartoffelmels fabrikker førhen, ofte udsat for støv eksplosioner  




Vi prøver igen, i morgen --
Sådan en støveksplosion ​kan være en heftig omgang, og der skal ikke meget mere end en gnist til at tænde den.

Hellere leje end at bo på gaden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også