Fjerne løbesod fra skorsten på 1. sal

Jeg er ved at renovere 1. salen i huset, og nu er turen kommet til skorstenen. Vi har pillet brændeovnen ned, men vil gerne have mulighed for at sætte en ny op en dag, så derfor er det ikke aktuelt at fjerne skorstenen helt. Jeg har lagt en stor flise op på skorstenspiben, så der ikke kommer vand ind.Der har altid lugtet en lille smule af gammel cigar i nærheden af skorstenen på 1. salen, og når jeg rev loftet ned fandt jeg også store klatter af løbesod. Jeg har fjernet puds og fuger fra skorstenen, det var også slemt ramt. Nu skal jeg så have bygget den op igen, og jeg forestiller mig at det skal gøres således:

  1. Nye fuger med den rette mørtel - Hvilken?
  2. Vandskuret overflade
  3. Behandling med 2-3 lag spærregrunder. Har den her i kikkerten, er den ok?
  4. Afsluttende maling.
Forslag til ændringer af fremgangsmåden? Skal der f.eks. spærrer inden fuger/vandskuring? Jeg er med på at lugten nok aldrig forsvinder helt uden at pille skorstenen ned, men vil gerne have reduceret det så meget som muligt.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer ikke til at kunne holde løbesod tilbage. Mest kvalificerede bud er behandling med vandglas inden maling.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg bliver nødt til at prøve. Desuden lader det til at være inaktivt, så det er bare det gamle der skal fjernes så vidt muligt.

Den gamle fuge sad temmelig løst, så jeg tænker den er udført i noget kalkmørtel, og jeg vil gerne op i en lidt stærkere mørtel til det nye - kan jeg mon det uden problemer? Kan jeg f.eks. bruge en Weber KC35/65/650 0-2 mm https://www.stark.dk/weber-pudsemoertel-strand-35-65-650-0-2-mm-25-kg?id=6220-5104539
For det første skal du have stoppe for mere løbesod, men det har du jo allerede, ved at nedlægge brændeovnen, og lagt en flise over skorstens pipen.
Skal du igen bruge skorstenen, skal du have en foring i af en slags, så løbesoden ikke begynder igen. En stålkerne er mest effektiv, jeg havde en isokern i min skorsten, der kom løbesod alligevel, så kom der en stålforing inden i isokernen, det virker.

Min skorsten var ramt oppe i loftsrummet, så behøvedes ikke at være pænt pudset. Jeg fjernede alt puds som du har gjort, fugede op med cement og bakkemørtel i forholdet 1:8 brugte det samme til at pudse op med. Den ser stadigvæk ok ud med minimalt udtræk, her efter + 15 år.
Så tænker hvis du også giver den et par lag spærregrunder skal det nok blive godt. (hold overmalingstiden på spærregrunderen, det er vigtigt for effektiviteten)

Ved ikke med ​spærregrunderen du linker til, er den beregnet til mur?
Og du skal nok op i en 2-3 liter for at få til 2 gode fyldige lag.

Jeg har brugt denne her til andet formål (træloft) den kan også bruges på puds. ​LINK
De har den også i Bauhaus, der købte jeg den..



Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar je_ns. Det bekræfter, at jeg er på rette spor :)
Jeg har været forbi den lokale Flügger og har købt den her, som vist svarer ret godt til det produkt du anbefaler fra Jotun, og ja den kan også godt bruges på mur. 
Jeg kunne godt tænke mig et færdigt mørtelprodukt, satser stadig på Weber KC35/65/650 0-2 mm, medmindre nogen anbefaler andet. 
Den del jeg arbejder på skal være synlig, så jeg tænker at slutte af med en vandskuring med Weber 280 og efterfølgende spærregrunder og maling.
Kender ikke mørtlen, men tænker der er ok.

Spærregrunderen er helt sikkert ganske udmærket, men synes prisen er lidt pebret.

Jeg gav 932 kr (ved at plage mig til 20% rabat  ) i Bauhaus for 9 liter Jotun Knast- og Spærregrunder..



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også