Ny radiator, større eller en sekundær

Hej
I forbindelse med at jeg er ved at gøre et værelse i stand, kom jeg til at se på radiatoren og effekten. ​Ud fra diverse guides kan jeg læse mig frem til at den nuværende radiator ​er til et rum på 5-6 ​m2. Værelset det er monteret i er ca 16 m2?
​Selve radiatoren er en ​type 20, dvs. uden lameller og en gammel sag.
​Jeg påtænker at ​købe den største radiator der passer i de samme ​mål, det skulle kunne varme rummet ordenlig op.
Jeg fik tanken om jeg i stedet skulle købe en tilsvarende størrelse radiator og sætte under det andet vindue, og så serieforbinde dem?
Huset er fra 1969.

Kom med input? Større radiator eller 2 stk?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En øget temperatur kan måske løse din lave temperatur i rummet.
Parallel forbindelse er normalt at  at foretrække.

 

Det forstår jeg ikke lige? Det fiser da bare ud igen? Det kan ikke nå at blive afkølet i den lille radiator?
Annonce
Hvis du har problemer med for høj returtemperatur fra din radiator, giver det god mening med en større eller ekstra radiator.
For at sikre sig mod for højt vandflov gennem radiatoren, vil det være godt at montere en radiatorventil med forindstilling.
Har du nyere vinduer med god isolering, vil kuldenedfald ikke være det store problem, så hellere en “større” radiator, så du ikke inddrager mere vægplads.

Søren O
Tak Søren, det lyder som ​den rette løsning
Har du fjernvarme eller varmepumpe er det vigtig med en radiator der er "godt over sine ting" 
Ved fjernvarme sikrer du en lav retur temperatur og varmepumper har bedst virknings grad hvis man ikke forlanger høj fremløbs temperatur. 
Så vælg en større radiator med flere lag og lad eventuel retur røret dreje til venstre under radiator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Effekten på din radiator afhænger af fremløbs temp. så du kan ikke sige effekt uden at kende din fremløbstemp. Derfor er der flere der nævner at du kan hæve den. Men har du varmepumpe glæder det om at holde temp. nede. Det er også svært at se om du har 1 eller 2 streng, jeg gætter på 2 streng. Der er intet i vejen for at installere en nyere radiator eller 2 små. Men husk nu at få den dimensioneret rigtigt til dit setup  

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis