Opsætning af Lille brændeovn

Hej alle sammen Skal til at sætte en lille brændeovn op i min lille skurvogn jeg har snakket med skorstensfejer og siger der ikke er nogen regler man skal følge når skurvognen er på hjul den brændeovn jeg vil sætte op måler 49 høj og 35 bred derfor den er ikke så stor men ved ikke helt hvilken plade jeg skal sætte op på væggen tænker en gipsplade men Skorstensfejeren siger der kan gå brændt i lægterne om Bagved han anbefalede mig 5 cm gasbeton men tænker det både bliver for tungt og for upraktisk at sætte op på forhånd tusind tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Monter en beskyttelsesplade i stål 10 mm udefra gipsvæggen. så kommer lægterne aldrig i nærheden af selvantændelsestemperatur.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 20-02-2024 18:11:15

Monter en beskyttelsesplade i stål 10 mm udefra gipsvæggen. så kommer lægterne aldrig i nærheden af selvantændelsestemperatur.

 Vær dog helt sikker på der ikke kan falde noget ned mellem stål og gips.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis pladen skal hænge frit fra væggen, skal den have en vis stivhed. En 2 mm plade vejer cirka 16 kg pr. kvadratmeter, så der er ikke den store forskel til almindeligt gasbeton.

Der findes specialplader til opgaven. Denne vejer cirka 11 kg pr. kvadratmeter ved 5 cm tykkelse.
https://www.biopejs-shop.dk/skamoenclosure-board---80-x-122-x-5-cm-_990r30749.html
Den er bedre isolerende end almindeligt gasbeton, og er derfor mere sikker at bruge fremfor 5 cm almindeligt gasbeton. ​

Der findes sikkert andre tilsvarende produkter.


Ellers køb en skamolplade i XL: Skamolplade (brandklasse A1 som er den højeste)
Under halv pris af en "specialplade" ;-). Og det er det samme de er lavet af
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis