Isolering garagegulv fra 70’erne - kan det svare sig?

Jeg har en traditionel garage fra 1978. Den er dyb nok, men smal. Min tanke er, at isolere ydervægge udefra med netpuds. Loftet er isoleret med 100 mm og med tagpap.

Garagen er ret fugtig og jeg er meget i tvivl om det kommer fra betongulvet og om der kan betale sig, at få det banket op og isoleret.

Den skal ikke stå opvarmet i det daglige, men jeg vil jo gerne have et tørt og godt indeklima
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis garagen er fugtigt vil det hjælpe med ventilation og lidt varme om vinteren.

Det vil næppe hjælpe noget at isolere gulvet. Om vinteren vil det oftest være koldere udenfor væggene end under gulvet (jordvarme). Simplificeret kan man sige at isolation giver mest i loftet, næsten lige så meget i væggene, men mindst i gulvet.  

Du kan ikke isolere dig til tørt klima, der skal også lidt varme til om vinteren. ​
Rummet ser helt aflukket ud, er der ingen væg -eller loftventiler til ventilation?

Varme er fint nok, men fugten skal stadig kunne komme ud.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er ingen udluftning som det er nu. Udover at jeg holder døren åben meget af tiden😅 Så udluftning skal nok også på listen, har du ret i
Hvis der er varmere i garagen end ude vil den relative luftfugtighed være lavere end ude. Da der ikke ​køkken, bad, potteplanter og ​sovende mennesker i garagen, bliver der ikke tilført fugtighed. Den absolutte luftfugtighed vil ​med forsinkelse følge den udenfor.

Hvis der havde været vindue i solsiden på garagen, ville det give varme i vinterhalvåret og havde givet et bedre indeklima. Men det er ofte ikke muligt i garager.

Når der ikke er varme på, er ventilation vigtig.  Nogle spjæld vil hjælpe, men i en garage uden vinduer, vil den til tider føles klam uden mekanisk ventilation.  


Annonce
Du skal lige være opmærksom på at her i januar og februar har eder været perioder med 10 graders frost og perioder med 10 grader varme. Garagegulvet  bliver i frostperioden stækt nedkølet, og når så varmeperioden indtræffer, rammer varm og fugtig luft garagegulvet og kondenserer / bliver dugget. Dette kan opfattes som der trænger vand op nedefra, men det er dug, -lige som der komme dug på det kolde ølglas fra den fugtige luft på bodegaen.

Venlig hilsen
Knud
Jeg tror at løsningen bliver en form for automatisk mekanisk udluftning i ydervæg. Der skal jeg have undersøgt, hvilken model som passer bedst til løsningen.

Gulvet bliver så ikke isoleret (YES! Befrielse)

Der sidder et lille vindue i væggen mod vest, men den er ikke til meget gavn ifht varme.

Varmekilde overvejer jeg stadig. Måske det bare bliver en form for mobil løsning ala en varmeblæser til når det er nødvendigt. Ellers må jeg overveje en varmepumpe

Tak for gode indput
Du kan starte med en varmeblæser. Hvis det kun er til at holde garagen frost og fugtfri om vinteren, kan det næppe svare sig med en varmepumpe.


Hvis du afregner el pr. time, kan du evt give varmeblæseren en smart styring i form af temperatur føler og smartplug til stikkontakten. Så kan du fx stille den til at tænde under 7 grader mellem 24 og 6 hvor strømmen er billig. Hvor den er dyr mellem 17 og 21 sætter du den til 3 grader, så den næsten aldrig starter der. Og til 5 grader på andre tidspunkter. Du placerer temperatur føleren et godt stykke fra varmeblæseren, så du er sikker på at der er den ønskede varme i hele garagen. Det vil koste 500-600 kr udover varmeblæseren. Da besparelsen ved at varme om natten vil være 25-150 øre pr. kWh, og varme forbruget er begrænset, hvis man blot holder 5 grader, vil det ikke være en fed fidus.

Hvis den type styring er lige dig, er der flere muligheder. Du kan få en ekstra temperatur føler ude og et smart-relæ til ventilatoren. Så kan du tænde ventilatoren, når det er varmt ude. Da temperatur følere normalt også har fugtighedsmåler, kan du også bruge den. hvis luftfugtigheden ude er over 90%, ved du at det er regnvejr. Så giver det ikke noget at køre med ventilatoren, medmindre det er betydeligt varmere inde end ude.
Du kan prøve at tape et stykke plast på ½-1 m2 på gulvet, bliver plasten fugtig, kommer fugten nedefra.
Jeg har en garage der er isoleret med 100 mm i væge og loft, men et uisoleret gulv.
Der er en sandpude, plastmembran og betongulv, den er ret tør, og blankt værktøj ruster ikke, jeg har kun varme når jeg arbejder der ude. Der er ingen ventilation, bilen er der kun hvis den skal repareres.


Vi prøver igen, i morgen --
@GodeVen - Smartstyring af både varme og ventilator lyder som en god løsning. Det vil jeg grave lidt i… Har du et godt forslag til hvilken enheder jeg skal kigge på?

@je-ns - God idé med plastik på gulvet👍🏼
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis