Udskifte og hæve tag på 60'er garage

Hej LDS 
Længe har jeg været lurer på dette forum - og nu er jeg blevet husejer og har brug for jeres råd og vejledning. 

Jeg står med en gammel garage bygget i 1960. Den måler cirka 5,2 * 3 meter. Garagen er muret i enkeltsten, og har spær 125mm muret ind i de langsgående vægge cc 1 m. (Altså med et spænd på cirka 3 m) Ovenpå er lagt et bølgetag af eternit. 

Gulvet er et støbt betongulv.

Lofthøjden er cirka 220 i den høje ende mod porten, faldende til 180 i den lave ende mod bagvæggen.

Taget er piv utæt. Jeg skal have et tæt tag således jeg kan opbevare motorcykler og værktøj i garagen, og jeg kunne godt tænke mig minimum 2 meter frihøjde hele vejen til enden. 

Jeg har en masse tvivlspunkter. Først og fremmest om spær mm bør udskiftes til en 45*195? I så fald hvordan monterer jeg dem på den "bare" murstensvæg, når jeg ikke er sikker på der er vind forankring i de eksisterende? Kan man forankre direkte til soklen udvendigt på væggen? Dette ville dog give mig den ønskede loftshøjde.

Hvilket tag er mest prisbillig? Jeg overvejer både Sunlux PVC tag i sort, men er bange for kondens. Ondulineplader lagt ovenpå de gamle eternit plader er også en mulighed, men jeg ved ikke om det giver mig den ønskede tæthed, ved det relativt lille fald.

Porten ønsker jeg at udskifte til en port der enten åbner ud af, eller bliver en skyde port, således den ikke optager for meget plads i loftet. 

Det allerbedste ville være at rive lortet ned og bygge op fra nyt - men jeg står desværre ikke med 100-200.000 på lommen der er mærket garage... 

Hvad tænker i kunne være en løsning? 

Mvh.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder til at være meget lidt fald som betyder at tagdækning med eternit eller onduline altid vil være utæt. Metal og plastplader vil danne kondens som drypper ned.
Det lyder også til at du må gøre op med dig selv hvor meget det er værd for dig at investere lidt i at kunne opbevare og beskytte dine ejendele.

Et forslag kunne være at fjerne alt det gamle tag og forankre en rem ned mod muren, evt skal murkronen laves lige hele vejen, enten ved at mure op eller skære af. Højden af remmen kommer til at bestemme din nye loftshøjde, oven på remmen bygges op med nyt spærtræ på tværs til at bære (skrues imod remmen) og lange kiler ovenpå spær til at lave fald mod nedløb, spær kan evt forlænges ud over muren så du får et udhæng. Derved er murværket ikke fugtigt halvdelen af året (det er så træls med krom-dele i kolde og fugtige forhold). Ovenpå spær+kiler laves et pladelag med tagpap + noget udvendig beklædning til at beskytte spærenderne.
Ift port er en stor sidehængt port (der åbner ud) det der optager mindst plads indvendig og etableres billigst, senere kan man investere i en foldeport, min egen fylder 9cm under loftet, lidt mere hvor motoren sidder.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Velkommen på lds.
Hvis du skal have dit ønske opfyldt med lofts højde så skal du hæve spærene. Og så er der kun tagpap tag der kan bruges. 
Undoline tag er meget billig, men holder vel maks.20 år. Desuden giver de også risiko for kodens dryp med tjærerester i. De kan købes i 2 m længde og skel så også samles for at nu. der skal så være rimelig fald på. Hvis de monteres oven på tagpladerne så er der nok ikke kondens. 
Jeg antager at garage er i skel, så maks højde udvendig er 250 cm. 
Jeg ville pille tagplader af, hæve spærene sådan at den ved port er  240 cm til overflade. Den 2. 237,5 cm Den 3 235 cm ( så er vi vist midt i garage ) Den 4. 235 cm den 5. 237,5 den 6.  240. Så lægger du kiler over alle spær fra ca. midten og ud til sider. Kiler kan så være 120 cm lange og fra 0 cm til 3,0 cm På den måde får du god højde, laveste punkt lige midt på, så det altid vil være laveste punkt selv om spær sætter sig lidt. Lige i midten skæres en tagbrønd LINK ned i gennem taget og afløbsrør føre imellem 2 spær ud imod den ene side. Jeg kan ikke vide hvordan du så finder kloak afløb men røret kan gå øverst på væggen hen imod den ene ende. 
Du kan vindaflaste ved at lægge hulbånd op over alle spær og så sømme dem fast i muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tagpap er nok den ideelle løsning, du kan også bruge stålplader i fuld længde, og så lave undertag.
Jeg havde tidligere en vippeport i min garage (som kun bruges til bilen, når der skal skrues, og ellers så til alt mulig andet) Jeg lavede ​om med to udadgående isolerede døre, det er jeg blevet utrolig glad for, så behøves jeg kun at åbne den ene i de fleste tilfælde.

Jeg byggede dørene op med en ramme af firkant rør 30x50 mm, men ​beklædte kanterne med træ, så der er ikke synligt metal, yderst er de beklædt med mellem stern, og inderst med en vandfast plade..


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis