OSB3 vs Krydsfiner vs Tagbrædder

Hej hej.

Jeg har endnu ikke set en Osb plade med skimmel på. Jeg har set masser af krydsfiner som er fyldt med pletter efter kort tids fugtpåvirkning. Samt tagbrædder bliver også hurtigt sorte af fugt synes jeg. Jeg har 15 år gamle Osb plader i mit gamle fugtige skur som ser helt nye ud, og alt andet træværk og plader er nærmest gået til i fugt.

Nu har jeg haft en osb3 plade liggende ude i regnen et par dage, og den har nærmest ikke suget noget vand. Kun overfladen er våd.

Men mange anbefaler tagbrædder til f.eks tagpap tag, derefter krydsfiner og så Osb3.

Men er Osb virkelig så dårligt? Jeg synes det er lækkert at arbejde med frem for tagbrædder, og jeg skal til at lave et fast undertag hvor jeg overvejer at bruge osb3.  

Er der nogen som kan vise mig et foto at af en skimmelramt Osb plade ? 

Erfaringer modtages gerne, tak. :) 

Vh Frederik.

 Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OSB/3 er lavet med vandfast lim og derfor holder den meget bedre end en alm. krydsfiner, som er lavet med ikke-vandfast lim. Jeg har selv lavet tagpap tag med OSB3 plader og det mener jeg var det Icopal anbefalede. Jeg ved faktisk ikke hvordan et fast undertag er konstrueret men vil da mene at du fint kan bruge OSB/3 til det, bare fer/not vendes rigtigt.
What he said :-)

Rupløjede tagbrædder regnes for at være bedre fordi de i væsentlig bedre grad er i stand til at afgive evt fugt hvorimod lim-baserede plader vil have sværere ved dette. En brædde svækkes heller ikke ved at blive opfugtet hvor mange limplader presser sig fra hinanden i lagene når de optager vandet og efterfølgende har ringere binding og lavere styrke.
Ift osb vs kryds er det lidt religion alt efter hvem man spørger. Ved både osb og kryds er der ved de plader der er godkendt til konstruktion tale om at de generelt er limet med en fenollim som er vandfast, hvis du har et tagprojekt skal du selvfølgelig sikre dig at pladen er godkendt til formålet.
Generelt laves osb af affaldstræ af en ringere kvalitet end krydsfiner hvorfor krydsfiner regnes som mere stabile og lidt dyrere pris, men så længe de osb du kigger på er godkendt til konstruktion og limet med en vandfast lim ville jeg heller ikke have et problem med at bruge dem til et undertag. 

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er vel også alt andet lige hurtigere med plader end med brædder?
Til tag mener jeg at OSB3 er bedre end krydsfiner, grundet at limen både er inde i pladen, men også omslutter den eksternt. Det er det som giver bestandigheden mod skimmel. 
Den bliver i første omgang heller ikke påvirket af vand og fugt der rammer pladen, da pladen er forseglet med limen.

Krydsfineren derimod har kun lim mellem lagene, så selvom den måtte være limet med vandfast lim, er der ulimet træ eksponeret på begge sider.

Derfor suger pladen vand i yderlaget, og der kan gro skimmel i træet da det ikke er imprægneret med lim.



Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis