Eternit tag i nabolaget (asbest)

Hej,

Jeg har længe fulgt med på sidelinjen herinde og har fundet rigtig mange gode råd og tips. Tak for det.

Sagen er at jeg står over for et huskøb i nærmeste fremtid. Det er sådan set glædeligt. Men der er en enkelt ting, som jeg grubler over og som jeg håber I kan hjælpe med.

På en parallel vej (cirka 50-60) meter fra huset findes en gammel carport fra 1960 som har et eternitskifer tag med asbest. Jeg har tidligere læst en del om faren ved asbest og er nu blevet nervøs for om det er farligt at bo tæt på sådan et gammelt tag? Jeg tænker på om fibrene frigives til luften og kan blæse over i mit nye hus?

Måske er jeg bare blevet asbest forskrækket og bekymrer mig unødigt. Men ville være rart at få det bekræftet hvis det er tilfældet. Huset er i København, så måske overtænker jeg tingene. Der er sikket masser af bygninger med gamle asbest tage som jeg færdes omkring i dagligdagen?

Håber at få nogle indspark herinde så jeg kan komme videre og forhåbentlig nyde mit kommende hus.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bekymrer dig for meget. Pladerne frigiver ikke fibre til kuften og din (måske) kommende matrikel er helt sikker ift asbestfare fra den kant.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

1. Der er ingen asbest der frigives fra et tag der får lov at ligge i fred.
2. Der ligger fortsat 10.000 vis af tage med asbest rundt i landet. Tror du ikke der ville blive lovgivet om udskiftning hvis de var farlige?
3. Faren for at dø pga. partikelforurening, eller at blive kørt ned i Kbh er langt større end i resten af Danmark. Hvorfor flytter du ikke på landet hvis du er bange for en carport?

Selvbygger med stort S. 
Det er svært at sætte tal på hvor farligt forskellige ting er, da det er har stor betydning hvor meget man bliver udsat for. Passiv rygning er usundt, asbest er usundt. Om naboen har asbesttag eller ryger i sit hus, er begge farer på et niveau, hvor du ikke bør være bekymret.

Hvis du vil være bekymret for noget i din nye bolig, så skal du mere have fokus på skimmelsvamp og radon.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis