Lille maler kabine til maling af mc delle - max størrelse er en tank

Hej alle jer kloge mennesker. Jeg har en stor garage, hvor jeg godt kunne tænke mig en malerkabine til flot amatørmaling af alt muligt. F.eks. kåbedele til min mc - eller en af dem, har 8! Jeg har fundet en del tråde om tanken, men intet jeg kan bruge sårn rigtigt. Jeg vil gerne lave noget smart til en væg og som kan klappes sammen.. Nogle tanker jeg kan hente inspiration fra? På forhånd tak, Christian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hovedårsagen til en malerkabine er at undgå maling på alt andet. Så det principielt blot en kasse du skal lave.  Der findes malerkabiner, hvor der er udstyr til at holde mængden af støv nede. Hvis det er det du vil have, bliver det kompliceret.

Her er en rigtig smart løsning, som du måske kan skalere op. Du kan sætte hængsler på siderne, hvis det skal kunne klappes sammen.
https://scalerace.dk/index.php?topic=1788.0

Så på SoMe en der have lavet sådan nogle udtræks og klapvægge af reglar og plast med en enkelt suger/emhætte tilkoblet. Så ret smart ud fordi det så blot kunne klappes på plads bagefter.

Det med at holde det støvfrit kan blive svært 
Jeg har også set folk på nettet bruge rammer af lægter som hænges op under loftet, som holder et "gardin" af plastfolie el. lign. Som så hejses ned til gulvet.

Der skal bruges en ramme for oven, som er fast, og en ramme for neden, som er den man hejser op og ned, og som "strækker" gardinet ud når den er nede.

Man behøver jo ikke lade den gå til gulv, hvis der er tale om små emner. Så kan man lægge en plade i bunden og hejse den ned til almindelig arbejdshøjde.

Udsugning laves med en billig kanalventilator. 

Skal miljøet være partikelfrit, skal du også lave indblæsning gennem et HEPA filter.

Elektronikteknikeren
Jeg linkede til et eksempel hvor der var brugt en emhætte til 250 kr. Jeg kom senere til at tænke på, at  det nok ikke er så smart. Hvis man er meget uheldig kan opløsningsmidlerne blive antændt af motoren.

Hvis man vil være sikker, bør man bruge en ventilator, hvor motoren ikke er inde i blæseren. Desværre er den type generelt dyre. Det næstbedste er typen med asynkronmotor, altså typen med kondensator. Man bør helt undgå typer hvor motoren har kul og er inde i ventilatoren.

Skal det være simpelt, kan man droppe ventilationen.
med sådan et setup ville man kunne lakere døre osv og dét havde nok gjort WA lettere at opnå 🤣
Køb et hepa filter og nogle 12 volts pc fans til 25 kr. stykket, så er der styr på udluftning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også