Tag med rejsning eller ej, garage

Hej
Jeg ville spørge efter kyndige råd/vejledning, plus / minus 
Mit hus( til venstre) og garage er i skel med naboens garage 

Det flade tag er tæt og fejler ikke noget umiddelbart, bortset fra lav lofts højde.

Spørgsmålet lyder om der kan laves tag med rejsning så det passer huset med sorte tegl?  

Der vil blive sat en dobbelt dør i og det vil blive et hobby værksted.


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal have styr på max-højden af taget i forhold til skel, men alt kan jo lade sig gøre med de rigtige spær - du skal også tænke over om du skal have taget forbundet i vinkel på huset

du må i gang med at kigge bygningsreglement og lokalplan - hvis du har problemer med loftshøjden, så skal du enten have spær i kip eller hæve ydervæggene

Mvh. Anders
Du har jo valmede gavle, så det er lidt svært at se skønheden i at lave det som tilbygning. Så skulle garage længde svare præcis til bredde på huset. På den måde kunne valm jo flyttes ud over garage hvis garage står ved husets gavl.
Men garage står jo i skel og er derfor med stor sandsynlighed inde under reglen om 2,5m højde 2,5 m fra skel. Det giver jo begrænsning. 
Jeg kan dog se at din garage er betydelig lavere end naboens.  Der kunne jo så være lidt at hente der, men det kræver jo ret meget at hæve taget med de 10-12 cm. 
Endelig kunne du lægge flere spær ind i garage taget og på den måde få " lov til " at skære af bjælke højden. 
Forskalling og loft kan også laves oppe imellem spær så der også der spares på højde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan er dit forhold til naboen for evt. dispensation til højde i skel?
Hvor er f.eks. Nord-Syd, og vil et højere tag skabe skygge for naboen?
Er der lokalplaner som kan spænde ben for en anden form for tag på garagen?

En ansøgning om dispensation skal altid begrundes sagligt.
En på forhånd skriftelig accept fra naboen vil altid fremme en dispensation.

Hvad med et foto taget fra skel og ind mod dit hus, hvor dit tag fremgår?
Går garagen længere bagud end dit hus?

Ah okay, det var os bare en tanke i forhold til at beholde tag i samme stil.
Jeg synes ikke det flade tag er grimt, det var bare en tanke da jeg skal renovere og isolere så det kan blive et godt hobby værksted.

Naboen har hævet sit tag med leca blokke
Jeg ønsker ikke at hæve taget da jeg gerne vil beholde mine gule sten og ikke lave anden facade beklædning ved at hæve taget. Samt, det nok os meget dyrt.



Billede af taget ind til nabo 
Annonce
Jeg tillader mig lige vise hvad jeg tænker - det fra en nabo tæt ved. Fra Google maps

Der er fladt tag og en garage med rejsning op af
Du skal bare have styr på taghøjden i forhold til skel. Du kan sagtens lave valmede gavle, men jeg tænker, at du får en dum afslutning ned mod huset, hvor taget så vil afsluttes med fald ind mod huset under husets tagrende og mod din nabos garage - hvis jeg tolker dit oprindelig billede korrekt, hvor hus og carport er helt sammenbyggede. Begge steder bliver renderne svære at holde rene for blade og andet skidt. Derfor var mit forslag, at lave valm mod front, bagside og nabo - og så integrere taget i husets tag, nærmest som en vinkel på huset. Du kan godt hæve tagkonstruktionen op til husets højde ved fx at lægge en højere rem på carporten, så den kommer op i højde med husets rem og dermed også opnå mere højde indvendigt, når der så kommer spær ovenpå. Hvordan det så vil se ud med sådan en ​“super-rem” det må du prøve at skitse dig frem til.

Alternativt skal du grave lidt ud og sænke gulvet - du skal alligevel have det hele lukket af, så du kan have et trin ned indendørs. Og så lade taget være som det er.

Mvh. Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis