Skære mursten med kap/geringsav

Jeg skal skære smig på nogle mursten, kan jeg bruge min elektriske bord kap/geringssav til det i stedet for min vinkelsliber ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes specielle klinger til den slags, men spørgsmålet er om det kan svare sig at kaste penge efter en klinge...
Så det skal være menge sten du skal skære før regnestykket går op.

Men hvorfor skære smig ?  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skal nok skære ca 100 sten til kanten af et sildebengulv.
Jeg vil bare føle mig mere sikker med kapsaven fremfor vinkelsliberen. Men blev i tvivl om man overhovedet kan skære sten på en kapsav, om man kan få en klinge der passer.
Betaler gerne for sikkerheden. 
Hvis de skal lægges i et gulv, er der jo kun et snit der bliver synligt.
Et lille snit med en vinkelsliber og så et dask med en hammer, så er stenen knækket.
En rigtig murer kan knække dem med murerhammeren alene, men det koster nok en hel del "læresten" inden du mestre det :-)
Jeg kender ikke til kapsave, men jeg tænker at det lyder bøvlet at skulle spænde hver sten fast for at skære dem, for jeg ville ikke turde holde en mursten med hænderne i kapsav ligegyldigt om det er på den høje eller brede led som smigen skal skæres.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan lave en plade med anlæg som passer til mursten. Så skal du ikke holde dem med hånden, men skærer uden risiko med vinkelsliber.
Jeg har brugt min kap/gerings sav til meget forskelligt. Sidst til at skære okseben i stykker så de kunne gå i gryden til suppe, og resten til passende hundeben. 
Det kostede en tur på skadestuen, da saven hev ben med tommeltot op i klingen. AV AV Jeg regner med at der går 1/2 år inden neglen er groet ud over operations såret og det ser pæn ud igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har skåren omkring 700 stk mursten over, ved at bruge min bordrundsav med rullebord, det gik utrolig godt.
Men det støver helt forfærdeligt..  
Så mon ikke også din kap gearingssav kan klare det, men det er nok ikke så sundt for saven, med alt det støv fra murstenene.

Jeg brugte  en Tyrolit diamant klinge, i ø300 mm...


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tak @je_ns,
Det var præcis den erfaring jeg havde brug for. 
Det støver uanset hvilken maskine man bruger. Bare stå med vinden i ryggen og rengør med højtryk bagefter. 
Jeg må ud og købe mig en tyrolit klinge. 

Jeg vil ikke ku lavet snit ned vinkelsliberen og slå af, for det er kun få cm der skal af. 



Og så kan du jo altid købe en ny kap/g sav efterfølgende!
OLe A--
Når det trods alt ikke er flere mon så ikke det er billigere at leje en > vådskærer til mursten < 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dumpappen skrev den 10-02-2024 17:47:02

Tak @je_ns,
Det var præcis den erfaring jeg havde brug for.
Det støver uanset hvilken maskine man bruger. Bare stå med vinden i ryggen og rengør med højtryk bagefter.
Jeg må ud og købe mig en tyrolit klinge. 

Jeg vil ikke ku lavet snit ned vinkelsliberen og slå af, for det er kun få cm der skal af.



 Husk at checke hvilken dimension din sav kan håndtere - altså om du kan skære i 1 snit uden at skulle vende stenene…

Men hvorfor lejer du ikke bare en stor vinkelsliber med den rigtige klinge? Og så ev elmand skriver… lav noget stenen kan fastholdes i mens du skærer. Det tager sgu ikke lang tid at skære 100 sten på den måde.

Mvh. Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis