Træpiller - aske

jeg har lige skiftet fra barlinek til heatets 6 mm. Mest fordi sidstnævnte var billigere og kunne fås i 10 kg poser, som konen ønskede sig til når jeg ikke er hjemme.

Synes dog jeg oplever en helt vild forskel. Både i varmeproduktion og særligt askeophobning. Er det normalt med så stor forskel?

Barlinek var sidste års rester, mens heatets er fra i år. Begge opbevaret udenfor under halvtag og med god ventilation omkring dem. Ikke i direkte sol.

For godt nok sparede jeg lidt i pris og får lettere poser, men til gengæld skal vi støvsuge ovnen nærmest 2x så tit som før. Før var det 1-2 gange ugentligt. Nu er det hver anden dag.

Det er kun vores andet år med pilleovn, så har ikke den store erfaring med skift at pillemærke. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få Heatlets i 2 varianter. Den billige vil højest sandsynlig lave lige så meget aske som alle de andre lavpris piller.
Premium versionen har jeg selv brugt flere paller af, de laver næsten ingen aske.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 09-02-2024 12:46:01

Du kan få Heatlets i 2 varianter. Den billige vil højest sandsynlig lave lige så meget aske som alle de andre lavpris piller.
Premium versionen har jeg selv brugt flere paller af, de laver næsten ingen aske.

 Mine er premium plus. Er dine det?

HrT skrev den 09-02-2024 13:03:23

Superdiy skrev den 09-02-2024 12:46:01

Du kan få Heatlets i 2 varianter. Den billige vil højest sandsynlig lave lige så meget aske som alle de andre lavpris piller.
Premium versionen har jeg selv brugt flere paller af, de laver næsten ingen aske.

 Mine er premium plus. Er dine det?

 Ja


Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 09-02-2024 13:07:58

HrT skrev den 09-02-2024 13:03:23

Superdiy skrev den 09-02-2024 12:46:01

Du kan få Heatlets i 2 varianter. Den billige vil højest sandsynlig lave lige så meget aske som alle de andre lavpris piller.
Premium versionen har jeg selv brugt flere paller af, de laver næsten ingen aske.

 Mine er premium plus. Er dine det?

 Ja

 Så må jeg arbejde noget mere med indstillingerne. 


Hvordan opbevarer du dine? ​
Superdiy skrev den 09-02-2024 14:14:21

Jeg opbevarer dem på fuldstændig samme måde som dig, i en carport.

 Okay. Så er det klart mine indstillinger der skal fikses. Det er pænt svært at finde balancen mellem mængde og ilt uden at der går svejser eller brændeovn i det. Trial and error må være vejen frem 

Der kan være stor forskel på træpiller af samme mærke fra år til år.Sidste forår fik jeg 3pl södra og de var ok men ikke de bedste jeg har haft så fik jeg her i jan 3pl mere og dem har jeg ikke endnu få til at brænde ordentligt. Asken hober sig op og lukker for lyset til fotoføleren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kan selvfølgelig være det. Synes dog også at der - efter skiftet af piller - lugter af sauna i rummet den står i. Ikke brændt eller sod, men den der særlige lugt man får i en sauna. Kan ikke sætte finger på, hvad det præcist er. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis