Spørgsmål vedrørende Kingsspan og dampspærre i flydende gulvkonstruktion.

Hej GDS

Skal til at lave gulvvarme og vil gerne lave svømmende gulv på en flydende gulvkonstruktion af kingsspan TF70.

70er hus med et 200mm kapilærbrydende lag under 100mm betonplade.

Har 160mm plads over betonplade efter selvnivellering til færdigt gulv. Umiddelbart ingen revner ift radon, men evt. revner repareres bedst muligt inden selvnivellering.

22mm trægulv, 2,8mm trinlydsdæmp, 22mm gulvspån, 2mm gulvpap, varmefordelingspladet, 20mm pex rør fræset i 100mm kingsspan, selvnivelleret betonplade.

Spørgsmålene går på

Den trinlydsdæmp jeg gerne vil bruge fåes med dampspærre, vil det være ok den ligger der, alutape på samlinger. Eller ligger den bedst imellem 2 lag isolering hvorved spørgsmål 2 er besvaret.

Er det bedst med 1 lag 100mm kingsspan eller vil det være bedre med 2 lag af 50mm i forbandt?

Sidst, langs ydermure/sokkel, gir det noget at fræse en 10-20mm bred flamingo strimmel 20-60mm ned i betondæk for at skærme bedst muligt mod kuldebro, har rillefræser der kan gå 60mm i dybden. 

Oppe over betonplade dækker kingsspan godtnok noget af højden, men vil en 10-20mm ligeledes her ikke være fornuftigt så siden af konstruktion af strøer mv er skærmet?

Påforhånd tak og god dag derude.

Mvh.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Elektrik skrev den 08-02-2024 11:18:22

Hej GDS

Skal til at lave gulvvarme og vil gerne lave svømmende gulv på en flydende gulvkonstruktion af kingsspan TF70.

70er hus med et 200mm kapilærbrydende lag under 100mm betonplade.

Har 160mm plads over betonplade efter selvnivellering til færdigt gulv. Umiddelbart ingen revner ift radon, men evt. revner repareres bedst muligt inden selvnivellering.

22mm trægulv, 2,8mm trinlydsdæmp, 22mm gulvspån, 2mm gulvpap, varmefordelingspladet, 20mm pex rør fræset i 100mm kingsspan, selvnivelleret betonplade.

Spørgsmålene går på

Den trinlydsdæmp jeg gerne vil bruge fåes med dampspærre, vil det være ok den ligger der, alutape på samlinger. Eller ligger den bedst imellem 2 lag isolering hvorved spørgsmål 2 er besvaret.

Er det bedst med 1 lag 100mm kingsspan eller vil det være bedre med 2 lag af 50mm i forbandt?

Sidst, langs ydermure/sokkel, gir det noget at fræse en 10-20mm bred flamingo strimmel 20-60mm ned i betondæk for at skærme bedst muligt mod kuldebro, har rillefræser der kan gå 60mm i dybden.

Oppe over betonplade dækker kingsspan godtnok noget af højden, men vil en 10-20mm ligeledes her ikke være fornuftigt så siden af konstruktion af strøer mv er skærmet?

Påforhånd tak og god dag derude.

Mvh.

 De 100 mm er jo under kravene. Har du beregnet rentabiliteten for at undgå at overholde lovkrav?

HrT skrev den 08-02-2024 12:17:39

Elektrik skrev den 08-02-2024 11:18:22

Hej GDS

Skal til at lave gulvvarme og vil gerne lave svømmende gulv på en flydende gulvkonstruktion af kingsspan TF70.

70er hus med et 200mm kapilærbrydende lag under 100mm betonplade.

Har 160mm plads over betonplade efter selvnivellering til færdigt gulv. Umiddelbart ingen revner ift radon, men evt. revner repareres bedst muligt inden selvnivellering.

22mm trægulv, 2,8mm trinlydsdæmp, 22mm gulvspån, 2mm gulvpap, varmefordelingspladet, 20mm pex rør fræset i 100mm kingsspan, selvnivelleret betonplade.

Spørgsmålene går på

Den trinlydsdæmp jeg gerne vil bruge fåes med dampspærre, vil det være ok den ligger der, alutape på samlinger. Eller ligger den bedst imellem 2 lag isolering hvorved spørgsmål 2 er besvaret.

Er det bedst med 1 lag 100mm kingsspan eller vil det være bedre med 2 lag af 50mm i forbandt?

Sidst, langs ydermure/sokkel, gir det noget at fræse en 10-20mm bred flamingo strimmel 20-60mm ned i betondæk for at skærme bedst muligt mod kuldebro, har rillefræser der kan gå 60mm i dybden.

Oppe over betonplade dækker kingsspan godtnok noget af højden, men vil en 10-20mm ligeledes her ikke være fornuftigt så siden af konstruktion af strøer mv er skærmet?

Påforhånd tak og god dag derude.

Mvh.

 De 100 mm er jo under kravene. Har du beregnet rentabiliteten for at undgå at overholde lovkrav?

 Hej


Tak for dit spørgsmål, ved ombygning (som jeg er i gang med, da betondæk ikke opbrydes) anses det som udgangspunkt altid rentabelt at efterisolere hulrum. Derfor er rentabilitetsberegningen reelt kun brugbar her hvis man ikke vil efterisolere hulrummet, hvilket jeg jo gør :)

PS jeg er på ingen måder byggefagkyndig på dette område, det er hvad jeg er blevet rådet til og kan læse mig frem til. Hvis noget er overset i reglerne på området skal det selvfølgelig med i betragtningerne inden der sættes i gang :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis