Renovering af hus fra 1775

Hej 

Jeg er den heldige arving af et gammelt fritidshus fra 1775 from trænger til en kærlig hånd. Desværre er jeg ny i dette, men har massere af gåpåmod. 

Det er et bindingsværkhus med puds mellem bjælkerne. Som kan ses på de vedhæftede billeder er der flere steder hvor puds skalder af. Jeg ønsker at fikse disse steder, men er lidt i tvivl om hvordan og hvilken type puds der skal anvendes. Så vidt jeg kan læse mig til skal det være en kalkmørtel, nogen der kan anbefale en producent/type, samt bedste måde at gå til angreb?

Derudover trænger taget gevaldigt til en kærlig hånd. Det ser ud til at være et metal tag. Kan jeg fjerne alger og begroning ved at dække taget med en omgang alge-rens i en højtryksrenser, skylle af, børste male-rester af med en kost og derefter overmale metal taget med en sprøjtemaler? Eller er jeg helt gal på den her? 

På forhånd tusind tak for hjælpen  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. Der er noget at gå i gang med.
På det første billede ser det ud til at være eternit tag plader B6 De ser ikke så værst ud. 
Huset med taget over indgangs dør har stålplader. Det er de såkaldte pandeplader, og det er ret billige. Jeg ville give algerens og vente nogle uger og evt.  give det en tur mere. Så vil regnen skylle det meste af. 
Ellers må du børste det af før maling. 
Hverken B6 eller pandeplader er særlig stærke, så du skal nok lægge et par brædder op med tværtrin eller en stige så det fordeler vægten. 
På billeder ser muren ikke ud til at skulle akut repareres. Nyd hellere sommeren med et glas rose ​med jævne mellemrum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg synes heller ikke det ser ud til at dit murværk ser ud til at skulle repareres, det skal bare males. Hvilken maling du skal bruge afhænger helt af hvad der er blevet brugt før, hvis det er den originale maling, der stadig bruges så er det kalk. Kalk kan kendes på at det dels smitter af og så kan man se, der hvor det er skaldet af, at det er bygget op at mange meget tynde lag. Fej væggen ned med en stiv kost og giv det et lag nyt kalk når det bliver lidt varmere i vejret, så bliver det så fint igen. Hvis bindingsværket så også får en frisk omgang maling så er der ikke et øje tørt.

Men hvis du skal reparere nogle af murværket så er der en video her som viser hvordan du gør.
Tusind tak for hjælpen i to. Det er rart at høre at det ikke er så akut med maling og tagene som jeg troede. 

Jeg følger dit tip og giver det en omgang algerens næste gang jeg besøger huset. Tusind tak!
Billig plastikmaling kan indeholde meget kridt. Hvis det er længe siden at det er malet med den type maling, kan den også smitte af. Hvis det er gammel plastikmaling vil der helt sikkert være steder, hvor man kan pille det af i flager.

Du behøves ikke at gå op på taget for at give det algerens. Til nogle billige højtryksrensere kan man få en lang stang så man kan gøre det fra jorden.

Denne stang passer til Nilfisk og koster 500-600 kr.
https://dyncdn.thg.dk/img/75109_1_0_m_650_1100.JPG
 
Det er godt nok et gammelt hus, det vi bor i er kun fra 1777😋
Vi kalker med kalkmaterialer fra Rødvig kulekalk. På deres hjemmeside kan du finde en masse gode råd, se her
Og afhængig hvor du bor, og hvad der er af byggemarked, malerbutik e.a. kan du købe materialer der.
Men kun hvis dit hus senest er kalket.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 08-02-2024 11:28:00

Det er godt nok et gammelt hus, det vi bor i er kun fra 1777😋
Vi kalker med kalkmaterialer fra Rødvig kulekalk. På deres hjemmeside kan du finde en masse gode råd, se her
Og afhængig hvor du bor, og hvad der er af byggemarked, malerbutik e.a. kan du købe materialer der.
Men kun hvis dit hus senest er kalket.

 Hvordan finder jeg ud af om det senest er kalket? 

Det har perhans givet et fif om 08-02-2024 08:53 
Hvis du kan pille en lille flage af og putte den i ren eddike, så vil det syde lidt og flagen vil helt forsvinde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vær lige obs på at du ikke må højtryksspule eternitpladerne hvis de er asbestholdige. Medmindre det selvfølgelig er bølgemetal-plader
Og måske er der lovgivning der bestemmer hvordan du må renovere og behandle huset ud og indvendigt, hvis det er bevaringsværdigt (hvilket en del af de antikke bygninger er) elelr fredet.

Love er minimumsiveauet
ev elmand skrev den 08-02-2024 22:26:16

Det har perhans givet et fif om 08-02-2024 08:53 
Hvis du kan pille en lille flage af og putte den i ren eddike, så vil det syde lidt og flagen vil helt forsvinde. 

 Tusind tak! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også