Træterrasse 5.5m x 1.8m på altan

Jeg vil gerne anlægge en terrasse i hårdtræ på min altan (beton inddækket med tagpap under strøer) og har brug for et par vigtige vurderinger, inden jeg begynder - om tagpap som underlag, om æstetik og brud på længderetning, om strøers kvalitet, om undersænkning af skruer og endelig om fastgørelse af terrassen:
  1. Den eksisterende træterrasse, som nu skal pilles op og erstattes med en ny, er 25 år gammel. Er der fornuft i at give det gamle tagpap ovenpå beton'en en gang asfalt-primer efterfulgt af 1-2 lag tagmasse i stedet for at rulle nye baner tagpap ud? Pappet har været beskyttet ganske godt af terrassebrædderne men ser 'tørstigt' ud, har ingen huller eller ujævnheder mm. Jeg forestiller mig derefter at fuge grundigt i alle samlinger mod hus, mur mm.
  2. Jeg lægger ca. 12-14 brædder (1.75m) a ca. 12-13 cm bredde i længderetningen (5.6m), men vil i terrassens alleryderste højre og venstre side gerne have let adgang til fuger nedenunder, som for 10 år siden blev utætte og måtte skiftes. Derfor: Kan man uden at ødelægge æstetikken lægge ét endebrædt modsat længderetningen i højre hhv. venstre side for det tilfælde, at fugerne umiddelbart nedenunder skulle udskiftes? Det vil være langt lettere at kun fjerne ét tværgående brædt på kun 1.75 m's længde for at udbedre en fuge-skade end det vil være at skrue samtlige brædder på 5.6 m's længde af for at udbedre skaden. Løsninger til æstetik mht. tværgående brædder og deres fastgørelse i strøer modtages meget gerne. Måske ser det tosset ud at bryde træets længderetning? Se vedlagte tegning, der er en model af den kommende terrasse, set oppefra.
  3. Jeg køber formentlig Jatoba-træ (hårdtræ). Nogle erfaringer med, om strøer af trykimprægneret træ er tilstrækkeligt i stedet for strøer af hårdtræ? Firmaerne tilråder køb af strøer i hårdtræ for at undgå mismatch, men muligvis er det bare et salgsstunt? 
  4. Skruer og undersænkning. Jeg hælder til at købe de bekostelige NKT-terrasse-hårdtræsskruer, men vil ikke undersænke dem og siden proppe dem. Er det farbart? Strøerne forestiller jeg mig lagt med 40-45cm intervaller, så der bliver mange skruer i alt at se på, når de ikke dækkes af propper. 
  5. Fastgørelse af træterrassen til husets rem: Jatoba er jo tungt, så er fastgørelse til en (ny-anlagt) rem nødvendig? Jeg er lokket af at placere 4-5 tunge fliser under, hvortil terrassen så med karmskruer fastgøres i stedet..

Kaspersonderby
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor lægger du ikke brædderne på tværs? Så passer længden, og du skal ikke støde enderne sammen.
Problemet i siderne er også løst.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis