Huntolit

Hej
Vi skal i løbet af foråret ha lagt nyt tag. Planen er at vi skal lægge et Huntolit undertag, men jeg er kommet lidt i tvivl om hvad jeg skal lukke med i kip,valm og tagfod. Huntolit skriver tagpap som er klæbet på. Er det fremgangsmåden?

På forhånd tak🙂
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med rygnings bånd på kip og valm ? Måske er jeg forsigtig, men tagbrænding på 3 mm. træfiberplade.?
Lidt info fra anden bruger ​HER​​​

 

Oppe  i rygning skal der være udluftning så der skal der ikke brændes tagpap på. Her montere rygnings beslag som bærer rygnings bræt. De er så systemer til hver tagsten type som laver denne udluftning af tagrum. 
Nederst skal du jo huske "vandets vej"  Altså laget oppefra ligger hele tiden øverst.
Så der skal du jo lave en tagfod, og konstruktionen er lidt afhængig af hvordan dit udhæng er, type tagsten og tagrende. Men ofte knækker taget lidt der for at nederste tagsten ikke dykker ned med næsen. Du må søge på tagfods løsninger
Men det mest almindelige er en krydsfinerplade, fræse ud i denne til rendejern, montere rendejern og tagrender, sømme fodblik på som er bukket så det går ned i tagrende, brænde en strimmel tagpap oven på fodblik og krydsfiner op over knæk i fodplade, og så sømme huntonit ned over tagpap.  
Huntonit samles over spær, og skal have de foreskrevne overlap op ad taget. For at lægter ikke skal springe i højde så altid 3 lag hvor samlingen ligger netop hvor der kommer lægte. Så hvis huntonit plader samling af 4 plader rammer lægte, så knækkes hjørnet af nederste plade. Og hvis der samles 2 plader hvor det rammer lægte så lægges ekstra stump under.
Det lyder som volapyk men når du kommer i gang så ser du straks logikken. 
Hvis der er udhæng så skal der være ventilations rille hele vejen i begge sider langs huset på sammenlagt 15 mm. Er det uden udhæng så skal sprækken være under tagfodspladen og denne sprække fyldes med snefangsrør

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand, der kommer udluftningshætter i hver spærfag på begge sider i anden lægte række. Er det ikke nok, eller skal det være mere? 
Jo det er ok. Jeg har muret mine rygninger på i en mørtel pude, og har så lignende udluftninger direkte i Huntonit undertaget. Men du skal stadig have sprække ved tagfod. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for for jeres svar🙂 Nu presser endnu et spørgsmål sig på. Det er om skotrenden. Når den er planforsinket og vores hus har en taghældningen på 25g, og når jeg nu skal have Huntolit undertag. Hvordan vil I lave den? Skal den være med eller uden opbuk?
Annonce
Jeg ville lave skotrende som du selv beskriver nemlig planforsænket. Det kan dog give lidt problemer nederst med at få vandet fra skotrende til at løbe i tagrende. 
Du kan lægge tagpap i skotrenden, op på siden og ind under huntonit. Det samme skal blik skotrenden. Altså slutte inde under huntonit. Så jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med opbuk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med opbuk mener jeg den skotrende som har en kant så vandet bliver stoppet i at løbe tilbage når der blæser meget.
Hvor bred ville du lave skotrenden?
Du skal jo have evt. vand fra huntonit til at løbe i skotrende. Så huntonit skal hen over skotrende blik. Derfor kan der ikke være denne opbuk. 
Bredden på skotrende afhænger af det tagareal som det skal afvande.  Men 40 cm til hver side så er der plads til kantlægte og det kan afvande meget. Og så skal tagsten jo gå lidt ind over så det ikke ser for voldsomt ud. Men der skal også være noget friplads så det ikke stopper til med blade.
Her et eksempel på opbygning, men jeg ikke om det helt svarer til dit tag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den skal ikke afvande ret meget tag. Min bekymring var mere om vandet bliver presset op under huntoliten, så der ender med ar rende ind på loftet. Min plan er at bruge disse kantlægte elementer.
Det er nemt at lægge en strimmel af Borup tagtæt under huntonit. 
Men ellers er det meget usandsynlig at der kommer vand op der, da der jo er fald den anden vej. Og at kantlægte uanset typen skærmer for vinden så der ikke er noget tryk på der. Desuden ligger Huntonit jo 8 - 10 cm ind over blik. Så selv om du lægger vandslange direkte på kanten så kommer der ikke noget videre igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis