Vandindtrængning ved skorsten

Hej, vi oplever der kommer vand ind ved skorstenen.
Vi fik lavet ny skorstens inddækning men det har ikke afhjulpet problemet.
Der er også langt ny tagpap på fra og med tagryggen ned til fronten af skorstenen. Så det virker ikke så sandsynligt at vandet kommer ind via utæthed i tagpap taget.
Skorstenen er for nogle år siden blevet foret med støbt isodor indvendigt.
Nogen bud på hvordan vandet kommer ind?
På forhånd mange tak for gode input.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et bud kunne være utætte og porøse fuger i murværket så vand måske kan komme bag ved inddækningen?
Når fugerne er trukket tilbage som her er der en lille hylde som vandet kan ligge på istedet for at løbe ned med det resultat at murværket bliver mere opfugtet end nødvendigt.
Jeg ville fræse det hele ud og fuge det om og sørge for at den nye fuge bliver plan med forkant mursten.
Inddækning på toppen ser lidt træt ud i overfladen og kunne sikkert også trænge til lidt kærlighed så den bliver mere tæt, man kan ikke se om den er lavet så der er en drypkant?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg havde præcis samme problem, indtil en gammel murer forklarede at det var top inddækning det er galt med. Den ser ud til at være lavet af leca beton og med tiden forvitrer den meget tynde cement overflade. Derefter er denne utæt som en si. Jeg vil tro at du kan hælde en kop vand ud på toppen og der vil ikke nå at komme vand ned til kanten før det er opsuget 
Udskift den eller smøre / pudse den på toppen og sider med fliselim.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar!

Hvilken mørtel bør bruges til at reparere fugerne med? Skorstenen er fra 1964.

Af estetiske grunde vil jeg også gerne vandskure skorstenen med en indfarvet puds (grå/mørkegrå), nogen bud på hvilket produkt der bør bruges hertil.
Det oprindelige ligner en alm bakkemørtel så det ville jeg bruge igen. Byg-erfa har også et erfaringsblad her.
Ift efterfølgende vandskuring skal murværket afrenses meget grundigt for sod inden du går i gang med udkrasning af fugerne. Der vil bagefter stadig være en risiko for udslag gennem vandskuringen så det er muligt der skal forsegles på en måde, den del er du nødt til at spørge en murer om.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er så tydelig at det er skorsten afdækning det er galt med. Så det bør du prøve at få smurt fliselim på først.
Hvis huset i forvejen er vandskuret så kan det forsvares at vandskure skorsten også men ellers synes jeg det kommer til at se lidt spøjs ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for gode inputs!

Jeg satser på at skifte skorstensafdækningen. Er der nogen der har erfaring med Polysan skorstensafdækninger?
Jeg syntes materiale egenskaberne virker tiltagende i forhold til beton/cement produkter.
Ingen kendskab til Polysan, jeg ville spørge på referencer på holdbarhed set i lyset af at den nuværende har holdt til alt hvad dansk klima har kunnet byde på i over et halvt århundrede - det er heller ikke helt dårligt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kender ret meget til afdækning fra Polysan. De vil holde i ret mange år. Det er polyesterbeton Altså som beton men med polyester som bindemiddel. De skal have dine mål på skorsten og at det er uden hul i midten. Så støber de den efter det.
Polysan er en sammenslutning af 2 konkurrerende fabrikker i Dk Polysan og Polyflex. Det er nu inde under IBF koncernen, 
Jeg reparerede det elektriske på støbemaskiner hos polyflex og var også behjælpelig med at få en maskin linje sat i gang for dem i Polen.
En meget nemmere måde og billigere er at pudse den du har på toppen og de lodrette sider. Det gøres med fliseklæb. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
MrRobot skrev den 08-02-2024 20:19:54

Tak for gode inputs!

Jeg satser på at skifte skorstensafdækningen. Er der nogen der har erfaring med Polysan skorstensafdækninger?
Jeg syntes materiale egenskaberne virker tiltagende i forhold til beton/cement produkter.

 Gode erfaringer herfra! Vær opmærksom på at når den nye top lægges på skal den lægges ret præcist i første hug. Den pølse af klæber den monteres på er ikke af en karakter hvor det er nemt at skubbe den rundt bagefter. Så helt klart en tomandsopgave! 

Polysan skorstens afdækning har 4 stålråds bøjler, som kan mures ned i riller i toppen af skorsten. De bliver normalt sat
lidt tilfældig i. Men hvis du vil have dem bestemte steder, så de rammer dine 4 hjørne søjler, så skal du angive det ved bestilling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis