Dampspærre og Genvex

Vores nye hus er af ældre dato, et plan og har forholdsvis lidt isolering på loftet (200mm).
Jeg overvejer at installere et Genvex Combi 85 samt efterisolere med 200mm papiruld.
Jeg er usikker på dampspærre i loftet. 
Men jeg tænker at det måske ikke er SÅ vigtig igen med 400mn isolering og et ventilationsanlæg.
Må jeg høre jeres meninger om mine overvejelser 

Poul Erik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Windboss skrev den 03-02-2024 19:28:40

Vores nye hus er af ældre dato, et plan og har forholdsvis lidt isolering på loftet (200mm).
Jeg overvejer at installere et Genvex Combi 85 samt efterisolere med 200mm papiruld.
Jeg er usikker på dampspærre i loftet.
Men jeg tænker at det måske ikke er SÅ vigtig igen med 400mn isolering og et ventilationsanlæg.
Må jeg høre jeres meninger om mine overvejelser 

 Ideen er jo at der skal være undertryk så fugtig luft ikke trykkes ud i konstruktionen. 


Jeg ville ikke være nervøs, men jeg ville overveje om eksisterende isolering er værd at beholde eller har aftjent værnepligten. 
Et 2-lags vindue isolerer svarende til 30 mm rockwool.
et 200 m2 hus med 200 mm isolering bruger ca. 600 NM3 natur gas til holde huset var om året - udover vinduerne. Hvis du har varmepumpe svarer det til ca. 2500 kr/år.

Spørgsmålet er måske snarere om hvad formålet med mere isolering er - hvis der er andre måder at holde regningen nede ?
Thomas_Mygind skrev den 03-02-2024 20:15:51

Et 2-lags vindue isolerer svarende til 30 mm rockwool.
et 200 m2 hus med 200 mm isolering bruger ca. 600 NM3 natur gas til holde huset var om året - udover vinduerne. Hvis du har varmepumpe svarer det til ca. 2500 kr/år.

Spørgsmålet er måske snarere om hvad formålet med mere isolering er - hvis der er andre måder at holde regningen nede ?

 Hvis det er indtjent på <5 år plus giver en værdistigning, så er det da en indlysende god ide?

Hvis der er tvivlsom dampspærre så ville jeg ikke efterisolere. Man skriver at papiruld kan fungere i tykt lag slev ved tvivlsom dampspærre. Det kan sagtens vær korrekt, men i dit tilfælde ligger er en anden isolering nederst, så dugpunkt kan i visse tilfælde ligge længere nede end papiruld isoleringen. Det vigtigste er i den forbindelse at der er perfekt udluftning af loft rummet.
Du kæder øget isolering og varmegenvinding sammen. Det mener jeg ikke man kan gøre. Ventilation med varmegenvinding giver oftest ikke nogen eller meget lidt besparelse på varmeregning. 
Det giver der imod et bedre indeklima, og det er da også en rigtig god grund til at få det lavet. 
Det er i det, er at man i praksis ikke får udluftet i nærheden af ligeså meget manuelt som den konstante udluftning ved varmegenvinding

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis