Hvilken isolering skal jeg vælge?

Det er måske et dumt spørgsmål, men er der nogen synderlig forskel på knauf og isover? Er knauf mere miljøvenligt?

Og hvor meget bedre er træfiberisolering i samligning med rockwool og glasuld? Kan det betale sig til en 100mm væg for at få bedst mulig isoleringsevne eller er det hip som hap i forskel?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Knauf og Isover er mærker. Og de har mange forskellige typer af bla isolering. Så hvad er det du vil sammenligne?

Du kan jo finde data på det specifikke produkt ogsammenligne på deres hjemmesider.

Papiruld er ca 25-30% bedre isolerende men vær opmærksom på det indeholder næsten altid borsyre som påvirker fertiliteten. Selvom nuværende studier viser det ikke frigives fra ulden.

Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 03-02-2024 18:25:20

Knauf og Isover er mærker. Og de har mange forskellige typer af bla isolering. Så hvad er det du vil sammenligne?

Du kan jo finde data på det specifikke produkt ogsammenligne på deres hjemmesider.

Papiruld er ca 25-30% bedre isolerende men vær opmærksom på det indeholder næsten altid borsyre som påvirker fertiliteten. Selvom nuværende studier viser det ikke frigives fra ulden.

 Papiruld har en lambda værdi på 0,039 så det er lidt DÅRLIGERE end selv de billige typer mineraluld.


Selvbygger med stort S. 
Det er nemmere at isolere en væg med måtter/ruller end det er med papirgranulat. Jeg ved ikke om der kan købes måtte lignende i træfiber isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Superdiy skrev den 03-02-2024 19:48:11

buller27 skrev den 03-02-2024 18:25:20

Knauf og Isover er mærker. Og de har mange forskellige typer af bla isolering. Så hvad er det du vil sammenligne?

Du kan jo finde data på det specifikke produkt ogsammenligne på deres hjemmesider.

Papiruld er ca 25-30% bedre isolerende men vær opmærksom på det indeholder næsten altid borsyre som påvirker fertiliteten. Selvom nuværende studier viser det ikke frigives fra ulden.

 Papiruld har en lambda værdi på 0,039 så det er lidt DÅRLIGERE end selv de billige typer mineraluld.

 FIk det forvekslet med noget andet.


Love er minimumsiveauet
ev elmand skrev den 03-02-2024 23:27:57

Det er nemmere at isolere en væg med måtter/ruller end det er med papirgranulat. Jeg ved ikke om der kan købes måtte lignende i træfiber isolering. 

 Tror kun rullerne er beregnet til loft eller gulv. Ret sikker på at de kan komme til at sammen over tid, hvis man bruger det i en væg.

Annonce
Jeg har lige lavet en forsats væg med steico Flex 038, det er træ uld batts. Vi brugte det der bare skulle akustik paneler udenpå, og ikke ville have løs rockwool til at flyve rundt.
Det har samme isolerings evne som rockwool, men koster små 3 gange så meget. 
Jeg har været utrolig glad for at bruge Rockwool Flexibats, de er super nemme at bruge..
(om man så vil handle med Rockwool, må man jo selv afgøre)

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg går og roder med isover34 i øjeblikket. Det er altså fint at arbejde med og støvet meget lidt.. 

Ruller falder ikke sammen, men ville være enormt smart til skillevæg. Så skærer du dem af i passende bredde til at vende dem lodret mellem dine stolper..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis