Carport "fladt tag" og listebeklædt

Hej LDS,

Har fået byggetilladelse til en fritstående carport i skel på B = 4,2m og L = 7m. og max totalhøjde 2,40m. (dispensation fra nabo, da jeg i forvejen overskrider max m. i skel med andre sekundære bygninger)

Fald skal hvis muligt være i længderetning ca. 2 cm per m. Tagkonstruktion ståltrapez med NPI/huntonit undertag for at tage evt. kondensdryp. (har fine erfaringer med dette)
 
Ønsker troldtekt som loft indvendigt. 

Spærrene bliver C24 45x195mm. Trapezplader er 2,5cm og troldtekt det samme. Det giver en samlet "tykkelse" på 25cm.

Pæle: 100x100mm

Pæle for hver 1m, hvor hver anden fag er "åbent" - listebeklædt lodret op til taget hvor sternkapsel slutter konstruktionen.

Ønsker en smidig konstruktion hvor taghældningen ikke ses. Jeg kan desværre ikke greje hvordan jeg gør dette bedst. 

Havde tænkt at justere faldet ved at save pælene i højde til faldet og så C24 spær ovenpå som hviler på halvdelen af pælen. Dernæst en udskæring i smig på pælene i længderetning for at stille et højt gavlbræt (vandret) op for at skjule tagkonstruktionen inkl. loft på 25cm+14cm taghældning = 39 cm 

Problemet er bare at jeg ikke kan finde så højt et gav/sternlbræt? - så skal det være flere gavlbrædder ovenpå hinanden.

Til sidst listebeklædt som på billedet. 

Er det fremgangsmåden eller kan det gøres smartere - input til smidig konstruktion som på billedet ønskes.

Tak!



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du “skjule” taghældningen?
Hvis underkanten af listedækningen skæres rent med en dyksav efter montering nægter jeg at tro man kan se faldet.

Selvbygger med stort S. 
Der sker jo noget ved at skjule faldet. Så skal du have inddækning op ad sternkant for at det ikke skal regne ned inden for sternkant. 
Men du kan lave ret høj stern ved at bruge top, mellem og bund sternbræt. 
Hvis du alligevel beklæder det med lister udenpå, så kan du bruge tagkrydsfiner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis