Radiatorer på kælderstengen virker ikke

Bor i et ældre hus fra 76 - der er et Vaillant gasfyr, som nu er opgraderet med ny veksler, pumpe og trevejsventil. Fyret er placeret i kælderen. Radiator-systemet er to-strenget.

Ved fyret deler fremløbet sig i to; den ene streng går opad og forsyner to radiatorer i stueetagen og alle radiatorer (inkl gulvvarme i badeværelse) i overetagen. Disse radiatorer virker fint. Den anden streng går nedad og forsyner alle radiatorer i kælderen og tre i stueetagen, Disse radiatorer virker stort set ikke,

Jeg har haft både VVS'ere og Gasfyr-reparatør ude - Ingen ved hvad der er galt. Radiatorerne på kælderstrengen er blevet skyllet igennem flere gange, så der burde ikke være skidt eller dårlige ventiler i vejen.

Slukker jeg alle radiatorer i overetagen kommer der en smule varme ud i de første radiatorer i kælderetagen, men pumpen bliver ved med at stoppe, og fyret melder om "intet varmebehov". 

Jeg har stadig en forudanelse om der kan sidde noget skidt et sted, og at returvandet ikke kommer hurtigt nok tilbage til fyret, men siden alt er skyllet igennem kan jeg ikke forstå det. Er der nogen her, der har en idé til hvad næste step i undersøgelsen kunne være?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sikkert luftet alle radiatorer i strengen i kælderen ud.

fase
Kan du evt afmontere afgangen på en radiator og se om der kommer vand ud? I princippet kan du jo spule strengene igennem, og radiatorene kan hver især være blokeret af skidt. (Jeg tænker at i et to strengs anlæg løber vandet jo ikke igennem radiatorerne).
Bliver retur strengen varm når du lukker op til stuen?
Tak for svar:-) 
Det kan godt være næste step. Altså at lukke den ventil der sidder ved udgang til returløb ved radiatoren, og skrue hver enkelt radiator af. 
Jeg har skyllet systemet igennem ved at åbne én radiator ad gangen, dermed forstår jeg det sådan at man også får skyllet selve radiatoren. Vandet løb under skylning ud af returløbet i en ventil der sidder på den sidste radiator på strengen. Hver enkelt radiator blev  varm, nda de blev skyllet igennem - dermed tænker jeg egentlig at der KAN komme vand igennem alle radiatorerne.
Når jeg lukker den øverste streng af går alt nærmest i stå. Minimal mængde varmt vand kommer ud i kælderstrengen og pumpen i fyret lukker ned, da den får at vide at der ikke er noget varmebehov.
swayde@
“(Jeg tænker at i et to strengs anlæg løber vandet jo ikke igennem radiatorerne).” Tror du forveksler systemerne. I et strengs anlæg kan vandet løbe forbi radiatorerne. I to strengs anlæg skal vandet gennem en radiator, og løber derefter direkte i returløbet til fyret.

Hvad er det for en ventil der er monteret ved returløbet på dine radiatorer? Et par billeder ønskes.

Søren O
Annonce
Søren o, delvist. Jeg mente at alt vandet kan finde igennem en enkelt radiator, hvis jeg forstår det ret. 
Nu har jeg rodet en del med sådan noget gammelt lort i gennem tiden og jeg vil gætte på at du har en masse skidt, der har samlet sig i den nederste streng. (Hvis det da ikke er luft, som nogen også siger, men det kommer jeg tilbage til.) 
Jeg ville lukke dine ventiler til den øverste etage, så der ikke er noget vand der kan løbe hverken op eller ned på både frem og retur. Så monterer du en vandslange der hvor man fylder dit anlæg op, typisk på en gulvvarme fordeler eller et andet sted omkring fyret. Så afkobler du dit retur rør fra radiatorne i kælderen. (også i fyrrummet) Der tilslutter du så en vandslange, som du propper ned i et afløb og så spuler du det hele igennem. Mens vandet løber for fuld skrald åbner du så skiftevis en radiator ad gangen og lader vandet løbe ind til der hverken kommer skidt eller luft med ud og det gentages med alle radiatorer. På ovenstående måde undgår du at det beskidte vand løber ind i den del af dit anlæg der ikke så meget skidt i. 
Så samler du det hele igen og lader igen vandet rende igennem den nedre del af dit anlæg, en radiator adgangen og lad vandet løbe til der ikke er mere luft i det vand der løber ud. Du vil sikkert tænke at du spilder en masse vand, men du undgår en masse problemer med luft. 
Hvis du allerede har benyttet ovenstående metode, så er det selvfølgelig ikke det der er galt og så ville jeg prøve at banke på siden af dine radiatorventiler, de kan godt sætte sig fast inden i også og det lille trick kan nogle gange hjælpe.
Til sidst, hvis intet af ovenstående hjælper, så ville jeg prøve at afmonterer et par rør hvor det er muligt og så se, hvor meget blokering der er, det kan blive ret grelt på sådan nogle gamle rør og så når du har fået det hele fikset, så monter en snavs og luft udskiller, og husk at tømme den en gang i mellem, der er sikkert meget mere skidt i dit anlæg, som du jo sikkert godt vil have ud, så det ikke bare dør igen. :-)
Hej igen. Nu har jeg fået en del mere gang i det. Jeg gik direkte i gang med sidste råd fra 3Cubed.... at afmontere et par rør. Så tømte systemet for vand og begyndte at afmontere rør startende så tæt på fyret som muligt. Returløbet var rent, men på fremløbet - i t-stykket hvor første radiator i kælderen er tilkoblet fremløbsrøret, sad en god omgang sorte aflejringer. Rensede det og satte vand på igen. Nu er der en meget mere flow i kælderstrengen. Weekendens projekt bliver at få renset t-stykket ved de andre radiatorer også (det var der ikke lige tid til her til morgen). Så bottomline må være, at på trods af at systemet har været gennemskyllet flere gange, så kan der stadig ligge aflejringer og proppe systemet til. 
Og så vil jeg få monteret en snavs- og luftudskiller.....
Tak for jeres svar!!  
Glad for at høre at du er på rette vej, det er meget tilfredsstillende at få fikset sådan noget, som kunne have kostet en hel del knaster. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis