Hjælp 380v motor til 230v

Er der nogle der kan hjælpe mig med at koble denne motor om fra 380v til 230v  🙂

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man ikke bare lige gøre. Du skal bruge en frekvensomformer eller en passende kondensator. Jeg vil anbefale det første.
Du skal bruge en frekvensomformer på mindst 0,75 kW. Motoren er fra før 1970.
Som jeg læser mærkepladen kan motoren tåle 220v over viklingerne, så forbind den i stjerne.
Piskeris: Det er korrekt at den kan tåle 230V over viklinger, den skal så kobles i stjerne, og forbindes til 400 V 
MEN det trådstarter efterspørger er t forbinde den til 230 V. 
Vi har ikke 3 x230 V i nettet i DK så her kan det kun lade sig gøre med frekvens omformer eller til nød med en passende kondensator. Ved det sidste mister motoren en del moment.
De 3 x 230 V findes i andre lande, så der ( eller ved frekens omformer ) skal den så monteres lige modsat nemlig i Trekant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-01-2024 22:52:03

Piskeris: Det er korrekt at den kan tåle 230V over viklinger, den skal så kobles i stjerne, og forbindes til 400 V 
MEN det trådstarter efterspørger er t forbinde den til 230 V. 
Vi har ikke 3 x230 V i nettet i DK så her kan det kun lade sig gøre med frekvens omformer eller til nød med en passende kondensator. Ved det sidste mister motoren en del moment.
De 3 x 230 V findes i andre lande, så der ( eller ved frekens omformer ) skal den så monteres lige modsat nemlig i Trekant. 

 Siger du at vi ikke har 3x230V i Danmark, hvad har vi så?

Jeg troede at der var 3x 230V, jeg var rent faktisk sikker 

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Svar til gasse:
Vi har 3 x 400 volt når vi taler om det der kaldes fasespænding. Men hver fase har en spænding i forhold ti Jord / nul på 230V dette kaldes net spænding.
Så vi kan ikke tilslutte noget direkte til nettet på 3 x 230 V her i DK. 
I store dele af Norge har man ikke en nulleder, men kører med  3 x  230V Så her skal man bruge 2 faser for at få en lampe til at lyse, og så de 3 faser til motorer. Disse skal luses anderledes i klemkassen end vi gør her i dk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men er vi ikke enig om at hvis jeg sætter to faser til mit apparat, så har jeg 400V og skal jeg sætte en motor i trekant, kræver det 3x230V, altså tre faser på 230V? Nu snakker jeg selvfølgelig i huset(fase spænding) og ikke net spænding

it is better to burn out than to fade away
Jeg er helt enig i din konklusion. MEN du finder ikke de 3 x 230 V i DK. Hvis du måler  L1 - L2 samt L2 - L3 og så L3 - L1 så viser voltmeter ved alle 3 målinger 400 V 
Dem tilslutter så til motoren i trekant kobling og den brænder af. Hvor vil du i øvrigt gøre af nulleder i denne trekant kobling. Det er kun der du kan måler de 230V 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-01-2024 23:18:35

Jeg er helt enig i din konklusion. MEN du finder ikke de 3 x 230 V i DK. Hvis du måler  L1 - L2 samt L2 - L3 og så L3 - L1 så viser voltmeter ved alle 3 målinger 400 V 
Dem tilslutter så til motoren i trekant kobling og den brænder af. Hvor vil du i øvrigt gøre af nulleder i denne trekant kobling. Det er kun der du kan måler de 230V 
Man bruger ikke nul i en trekant. Jeg siger ikke at du ikke taler sandt, men jeg har altid forstået at man skulle bruge 3x 230V i en trekant. Jeg ved godt at man måler 400V mellem to faser

 


it is better to burn out than to fade away
Ja og hvad vil du så sige med denne helt almindelige tegning ? motor monteret i ​henholdsvis Y og D 
Øverste er til montering i DK. Nederste i f.eks. Norge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis