Nedrivning af muret pejs

Hej,

Vi har en gammel pejs som vi ikke bruger da den er utæt. Den fylder en del i vores spisestue og vi syntes heller ikke den er pæn at se på.
Vi vil rigtig gerne fjerne den og bygge en lille hyggekrog med en brændeovn i stedet og erstatte skorstenen med en lystunnel da området også mangler naturlig lys.

Ud fra tegningerne syntes jeg ikke at konstruktionen bære andet end skorstenen, men jeg er meget i tvivl om hvordan vi skal gribe dette projekt an.

Er der nogen af jer der har lavet noget lignende?

Mvh

Dennis



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se har du ret, pejsen bærer ikke andet end skorstenen. Vil du rive skorstenen ned og sætte en ny op til den nye brændeovn? Du skal også overveje hvad du gør med gulvet der hvor pejsen er nu. I øvrigt en god ide at fjerne sådan en gammel pejs, den er meget uøkonomisk, forurener af h... til og som du selv siger, ikke særligt køn.
perhans skrev den 23-01-2024 11:42:42

Så vidt jeg kan se har du ret, pejsen bærer ikke andet end skorstenen. Vil du rive skorstenen ned og sætte en ny op til den nye brændeovn? Du skal også overveje hvad du gør med gulvet der hvor pejsen er nu. I øvrigt en god ide at fjerne sådan en gammel pejs, den er meget uøkonomisk, forurener af h... til og som du selv siger, ikke særligt køn.

 Tak for svaret Perhans.

Ja jeg ved det lyder dumt at rive en skorsten ned for at sætte en ny op, men det er den eneste løsning jeg lige kan se hvis vi skal have fjernet den pejs. 
Med hensyn til gulvet overvejer vi at fjerne de brune filser i hele rummet og få noget trægulv istedet.
Du lejer et stillads så du kan stå ordentlig uden for. Så starter du fra oven og piller det ned mursten efter mursten. 
Stuen skal tæmmes og der etableres en helt tæt midlertidig afdækning / væg så du ikke får støv i hele huset. Det er meget støvende. Du har heldigvis en terrassedør som materialer kan køres ud af. 
Jeg ville nok dække begge dørkarme af med plade, da du på et eller andet tidspunkt kommer til at ramme karme med hjørnet af trillebør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis