Carport tag - Ventilation

Hej alle
Jeg er ved at bygge carport og er i tvivl om hvordan jeg får ventilation af taget. Dvs. rummet mellem isolering og tagkrydsfiner pladerne.

Carporten bygges mellem vores hus og en mur ved naboen. Der skal tagpap på med lidt fald.
Der kan ikke ventileres fra siderne, da der her er en mur og vores hus på den anden side.

Fra fronten / fra gaden kan der godt ventileres. Men i modsatte ende bygger vi et skur, som er højere end carporten. Dvs. her kan jeg ikke lige se hvordan jeg får luft ind ?

OBS = Taget i carporten isoleres med 100 mm. isolering (Der laves luftspartel op til tag krydsfinerpladerne.

Min tanke er at lave udhæng i fronten og lægge lægter oven på spær, for på den måde at få ventilation ind.
Men hvordan får jeg ventilation modsatte ende ? Når carport taget går mod skuret
Se vedhæftet tegning

Er det ikke noget med, at man ikke må bruge ventilationsstuds på fladt tag ?

Tak for hjælpen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du isolere noget der er åbent?
Da jeg researchede, havde producenten af tagpap nogle løsninger. Har du kigget der? ( Ser lige om jeg kan finde det)
Fandt ikke lige den dokumentation jeg ledte efter, men andre har løst samme problem med taghætter.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/230785/s/ventilation-af-fladt-tag">https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/230785/s/ventilation-af-fladt-tag
Udover jeg er enig med swayde i at det ikke giver mening med isolering i både gulv og loft i en carport, så laves ventilationen ved tagpap med lav hældning med airlift taghætter.

Tagbrædder er i øvrigt en bedre løsning end krydsfiner.

Selvbygger med stort S. 
Mange tak for jeres svar 👍
Årsagen til at jeg overvejer at isolere taget er - Hvis jeg engang i fremtiden vil smide en port i. Gulv og vægge er isoleret. Så blot for at fremtidssikre. Der kommer dog ikke en port i de første mange år.

I forhold til brug af taghætter / ventilationsstuds - så læste jeg dette, hvor de fraråder det:

https://www.phonixtagmaterialer.dk/projektering/ptm-anvisninger/04-fugt/fugttekniske-forhold/ventilation-af-kolde-tage/ventilation-med-haetter

Hvad tænker I ?

Mange tak 😉
De skriver jo
"Ved brug af hætter er der konstant undertryk over hætterne, og der er risiko for, at varm fugtig indeluft trækkes op i konstruktionen"
Du har ingen varm luft.  Og vel ingen dampspærre?
Udover det, så har du vel ikke andre muligheder, hvis det overhovedet skal ventileres?
Skriv til dem og spørg?
 Når du har gjort det, kan du jo  overveje om det er besværet værd. (Altså, hvis du måske først skal lukke den om mange år)
Hej
Mange tak for gode råd - Jeg er enig, det er ikke det værd. Jeg dropper simpelthen isoleringen 👍

Loftet bliver troldtekt.

Når der nu ikke er isolering i - Skal taget så ventileres indvendig fra?

Skal der være en sprække eller liste så der kan komme luft op til taget inde fra?

Eller må troldtekt blot monteres stramt fra væg til væg?

Mange tak for hjælpen 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis