Ampere til villa - indraget af net selskab

Godaften derude.

Jeg har et større hus ude på landet.
Idet vi får Elbil, ville jeg lige tjekke hvad vi havde tilgængelig af strøm, idet jeg ikke kunne huske det.
På ejendommen har der tidligere været industri der har krævet en del strøm, så der går 4x16mm2 CU kabel fra gravsten og ind til min tavle.
I mine papir fra tidligere ejer fremgår det, at der har været installeret 100A på ejendommen. Men er blevet reduceret til 25A under byggeri. Det blev reduceret grundet gebyr besparelser. Altså IKKE solgt tilbage til netselskabet

Jeg ringede til netselskabet, og de oplyste mig, at jeg kun havde 25A til rådighed, og der tidligere havde været 100A. Men da det nu er mere end 10 år siden. (12år) Så tilhører de Net selskabet nu.

Er der nogle der kender reglerne om dette? Idet jeg regnede med, at jeg kunne opgradere når behovet var der. Kan de bare indrage mine Ampere som midlertidig er reduceret.
Hver Ampere koster 1.700kr.
Vil gerne op og have 50A tarif igen.

På forhånd tak, håber i kan assistere. :)


De 50A er nødvendige grundet

32A til ladning af bil
12A til Varmepumpe (Hoved varmekilden)
6A til den mindre varmepumpe
6A til kompressor.
XX A til når fruen laver mad :)

Så til tider tror jeg at jeg ikke har kunne holde mig indefor de nuværende 25A
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal jo lige siges, at huset er "købt" med 25A tarif. Men i papir var der oplyst at der er 100A til rådighed.
mfrost skrev den 18-01-2024 21:45:55

Umiddelbart ville jeg sige at sælger hænger på den regning da du jo har købt huset på falske forudsætninger. Men du skal sikkert omkring advokat for at få sælger til at betale...

 Købt på auktion.Jeg var informeret om, at de var blevet reduceret. Men at der tidligere havde været 100A. Og det kunne skrues op igen.Jeg var dog ikke klar over, at der var en 10årig grænse, og at de tilsyneladende tilfalder net selskabet og skal købes på ny.Alle kabler mm. Er dimensioneret til 100A. Stikledning til gravsten er vist 4x50mm2 Alu

Jeg tror ikke der er noget at hente hos sælger, heller ikke med advokat indover.

 

Kurt54 skrev den 18-01-2024 22:06:48

Jeg tror ikke der er noget at hente hos sælger, heller ikke med advokat indover.

Det er naturligvis heller ikke det jeg har i sinde.

Det jeg efterspørger er, om net selskabet kan inddrage mine Ampere?

Der er købt og betalt af tidligere ejer, og reduceret grundet gebyrer.


Jeg har ikke kunne få deres “regelsæt” hvor dette fremgår at de frafalder efter 10 år inaktivitet  

Annonce
Hvorfor mener du at 32 A er nødvendig til at oplade elbil?
16 A er nok til 11 Kwh opladning.
Før du bruger mere energi på at frygte dine sikringer springer, så gå ud i kabelskabet og tag en af sikringerne ud.
Med stor sandsynlighed sidder der stadig 100A sikringer. Ellers tager det 5 min at sætte dem i. ( det er naturligvis ikke lovligt )

Selvbygger med stort S. 
Merrild88 skrev den 19-01-2024 11:26:09

Kurt54 skrev den 18-01-2024 22:06:48

Jeg tror ikke der er noget at hente hos sælger, heller ikke med advokat indover.

Det er naturligvis heller ikke det jeg har i sinde.

Det jeg efterspørger er, om net selskabet kan inddrage mine Ampere?

Der er købt og betalt af tidligere ejer, og reduceret grundet gebyrer.


Jeg har ikke kunne få deres “regelsæt” hvor dette fremgår at de frafalder efter 10 år inaktivitet  

 Lav en skriftlig indsigelse til dem, hvor du dels beder dem skriftligt meddele deres beslutning, dels redegøre for lovhjemlen bag denne beslutning, samt dine klagemuligheder ift deres beslutning. 


En advokat vil nok koste dig mere end blot at betale. 
Superdiy skrev den 19-01-2024 15:34:43

Før du bruger mere energi på at frygte dine sikringer springer, så gå ud i kabelskabet og tag en af sikringerne ud.
Med stor sandsynlighed sidder der stadig 100A sikringer. Ellers tager det 5 min at sætte dem i. ( det er naturligvis ikke lovligt )

 Sikringer af den størrelse behøver man ikke tage ud for at se størrelsen på. Det er patronsikringer med værdien påstemplet. Hvis sikringerne er 63A eller derunder, sidder der sikringer i patronhoveder. Der skal bruges speciel værktøj til at fjerne patronsikringer.



fase
Superdiy skrev den 19-01-2024 15:34:43

Før du bruger mere energi på at frygte dine sikringer springer, så gå ud i kabelskabet og tag en af sikringerne ud.
Med stor sandsynlighed sidder der stadig 100A sikringer. Ellers tager det 5 min at sætte dem i. ( det er naturligvis ikke lovligt )

 Jeg vil mene at det er direkte uforsvarligt at opfordre en privat person til at åbne og udskifte sikringer i et kabel skab, der findes flere forskellige  typer kable skabe og der er alså nogle ældre modeller med åbne klemmer…..dem piller man alså kun en gang ved…💀😵🪦

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis