(Undertag) Huntonit erfaringer - anno 2024? :-)

Hejsa herinde!
Jeg sidder lige pt. som formand i en lille andelsforening, hvor vi har en tiltagende udfordring med fugt indtrængning via fygesne, da vores nuværende undertag er utæt som en si....og har været det i mange år efterhånden.
Vi er nu igang med at planlægge nye tage og i den forbindelse(belært af erfaringen), vil vi nu meget gerne undgå at stå i samme situation igen i fremtiden, nemlig at undertaget er utæt....lang tid før selve taget er udtjent.
Vi har pt. IBF beton sten på taget, som egentlig ser fine ud(minus lidt alger hist og her), og er fra 1987.

Jeg er stadig igang med at undersøge markedet, men er pt. varm på ideén at skifte over til Danflock beton sten(dem med indbygget fugebånd), så at selve taget også bliver modstandsdygtig overfor fygesne.  Og så derudover et undertag, som dobbelt beskyttelse(der er jo stadig chancen, at folk ikke vil opdage det, hvis en tagsten uheldigvis blivet utæt og vand slipper ind, før end der er gået lang tid og risikoen for en potentiel fugtskade alligevel opstår).

Og her kommer vi så til hoved emnet:

Hvad er folks erfaringer med huntonit plader som undertag?  
Bl.a. ifht. sådan noget som, hvor lang tid gik der, før man begyndte at se synlig slidtage(til jer der har haft huntonit i mange år)?  Er der kommet nye erfaringer mht. hvordan man evt. ikke bør montere pladerne?(læste i en anden tråd, at nogen havde "dummet sig" ved at lade pladerne være eksponeret for sol og regnvand ved tagfoden....fordi sidste række af tagsten ikke var skubbet langt nok udover tagrenden.  Bare som et eksempel!  :-)

Da huntonit er lavet af træ(modsat vores nuværende "plastik dug"), spekulerer jeg også på, om der potentielt kan være en øget risiko for skimmelsvamp...måske over længere tid?
Og hvis nu uheldet alligevel er ude og en huntonitplade bliver utæt....er det så nemt(dvs. ikke dyrt i håndværker udgift), at få pladen udskiftet med en ny, uden af håndværkeren begynder at sige at hele taget bør skiftes?  :-)

Der er måske også sket forbedringer mht. styrke og levetid af plastik dug typerne idag?  Jeg kan dog ikke umiddelbart finde nogen, som vil love mere end 20-25 års levetid.....hvilket jo ikke er nok, ifht. den forventede levetid af beton taget. Men hvad siger folket herinde?  :-)

Vores nuværende tage, består som sagt af et lag betontagsten, med en "plastik dug" type undertag nedenunder.

Vedhæfter lige et billede af en af vores andele...som reference.  Vi er kun 8 huse, så budgettet er ikke i den store ende. Og dette er bare for at sige, at økonomien også spiller en vis rolle!  ;-)

Håber der er nogle venlige og "kloge hoveder" herinde, som kan dele lidt tips og erfaringer på området!  :-D
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du finder et firma der er vant til ar arbejde med huntonit vil jeg ikke være bekymret for at de bliver fejl monteret. Har du adgang til dit tagrum vil du teoretisk set kunne skifte eller reparere noget hvis det går i stykker eller forvitrer da det er et plademateriale. Jeg vil ikke være bekymret for skimmel hvis det er ordentligt ventileret. Pladerne er behandlet.
Den store fordel ved huntonit er at det ikke blafrer når det blæser hvilket gør at der ikke er risiko for at undertaget ikke bliver flænset. Plastik bliver mørt med tiden og blafrer det flænser det. Vi så på mange huse fra 90erne med undertag af banevare da vi købte hus i 2011, mange af dem havde anmærkninger over mørnet undertag ved tagfoden. Jeg ved godt der er mange der vil sige banevarer er rigtig godt og har forbedret sig siden 90erne, hvilket sikkert er rigtigt..
 
Jeg har ikke mange års erfaring med huntonit, men det har man i Norge.
Ved min egen tagudskiftning i 2008 kunne jeg heller ikke finde banevarer med længere levetid end de 25 - 30 år, og det er jo helt plim når teglsten og betonsten holder 60 - 100 år.
Nu fremgår det ikke hvor i landet du bor. Da jeg bestilte det hos tømmerhandel, var det ikke på lager her. Men deres afdelinger i Nordjylland havde det på lager da det der er meget almindeligt at håndværkere bruger det. 
Foruden fordelene med ingen blafren og lang levetid, så er det nemt at lægge op, og det tåler 4 - 6 måneders vejrlig uden at der kommer tag på. Huntonit rådner ikke da det er tørt det meste af tiden, men det kræver som altid god udluftning både under huntonit og over.
Hverken Huntonit eller banevarer skal ned i nærheden af tagrende. Der skal laves korrekt tagfods konstruktion. Det består af en plade hvor der er ventilations spalte med snefangsrør under.
Rendejern fræses ned i pladen, der kommer fodblik over pladen som bukkes så den går ned i tagrende. Over denne brændes der tagpap på op til overkant af pladen og så kommer huntonit ned over tagpap. 
Hvis tag fod laves med knæk så kan tagpap klare det, men huntonit går så kun til knækket. 
MIN KONKLUSION. 
Jeg ville absolut vælge huntonit undertag, men både på grund af pris og på grund af mulighed for udluftning imellem tag og huntonit ville jeg IKKE bruge tagsten med indbygget fugebånd. 
Jeg ville endda gå så vidt at overveje at genbruge de tagsten i har nu, efter en algebehandling. Jeg kender ikke levetiden for dem. Men teglsten ved jeg har en lille spild % i de første år ( dem som har fejl i fremstilling ) Men efter det så holder de resterende mere end 100 år. I kunne eventuel lægge nye lignende sten på 1 hus halvdel, så er der reservesten som er ens da der altid vil brokke nogen ved nedtagning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med elmands betragtninger.

Generelt om undertage så er de i en række år  blevet testet og klassificeret i DK af duko som er et samarbejde mellem en række aktører (sbi, dansk byggeri mfl.). De har en fin hjemmeside hvor man læse mere og blive klogere.

https://duko.dk/

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

chrisbo skrev den 16-01-2024 19:32:45

Hvis du finder et firma der er vant til ar arbejde med huntonit vil jeg ikke være bekymret for at de bliver fejl monteret. Har du adgang til dit tagrum vil du teoretisk set kunne skifte eller reparere noget hvis det går i stykker eller forvitrer da det er et plademateriale. Jeg vil ikke være bekymret for skimmel hvis det er ordentligt ventileret. Pladerne er behandlet...

 

 Hejsa og tak for input!

Vi har adgang til vores lofter, med en gangbro i midten, hvor man pt. kan stå oprejst i fuld højde og derfor nemt stå på loftsiden og "reparere"(vi har dog kun 200mm Rockwool isolering, så denne skal også forbedres i en nær fremtid...og så bliver der lavere til loftet  ;-)  ). Men skal pladen udskiftes, vil tagstenene på udvendig side, vel stadig skulle fjernes ifbm. dette arbejde?  

Jeg ved pt. intet om huntonit træ materialet(en tømrer nævnte bare navnet for mig), men når du siger "behandlet" tænker jeg straks "olie behandlet"!  Og effekten fra sådan en behandling, har vel verfor også en udløbsdato...lige som et stakit, som har fået træbeskyttelse?
Ved du evt. om man kan forlænge levetiden ved at give pladerne træbeskyttelse på loft-siden?  Er der nogen der har forsøgt sig med den slags mon?  :-)
SavingsNinja skrev den 17-01-2024 20:03:33

chrisbo skrev den 16-01-2024 19:32:45

Hvis du finder et firma der er vant til ar arbejde med huntonit vil jeg ikke være bekymret for at de bliver fejl monteret. Har du adgang til dit tagrum vil du teoretisk set kunne skifte eller reparere noget hvis det går i stykker eller forvitrer da det er et plademateriale. Jeg vil ikke være bekymret for skimmel hvis det er ordentligt ventileret. Pladerne er behandlet...

 

 Hejsa og tak for input!

Vi har adgang til vores lofter, med en gangbro i midten, hvor man pt. kan stå oprejst i fuld højde og derfor nemt stå på loftsiden og "reparere"(vi har dog kun 200mm Rockwool isolering, så denne skal også forbedres i en nær fremtid...og så bliver der lavere til loftet  ;-)  ). Men skal pladen udskiftes, vil tagstenene på udvendig side, vel stadig skulle fjernes ifbm. dette arbejde?  

Jeg ved pt. intet om huntonit træ materialet(en tømrer nævnte bare navnet for mig), men når du siger "behandlet" tænker jeg straks "olie behandlet"!  Og effekten fra sådan en behandling, har vel verfor også en udløbsdato...lige som et stakit, som har fået træbeskyttelse?
Ved du evt. om man kan forlænge levetiden ved at give pladerne træbeskyttelse på loft-siden?  Er der nogen der har forsøgt sig med den slags mon?  :-)

 Husk at pladerne skånes mod uv stråler og vejrlig modsat stakittet. Og at imp træ kan holde op til 25 år i de vildeste betingelser, som trods alt ikke overgår et undertag. Håber jeg. 

Annonce
ev elmand skrev den 17-01-2024 00:10:24

MIN KONKLUSION. 
Jeg ville absolut vælge huntonit undertag, men både på grund af pris og på grund af mulighed for udluftning imellem tag og huntonit ville jeg IKKE bruge tagsten med indbygget fugebånd. 
Wauw, tak for det meget grundige svar, med beskrivelse af hvordan pladerne bør afsluttes ved tagfoden.
Jeg er dog ikke håndværker selv, og har derfor nemmere ved at se det for mig med billeder. Men din beskrivelse vil jeg da bestemt lade gå videre til håndværkeren der får budet mht. at ligge taget. Det lyder lidt omstændig med at skulle "brænde tagpap" og indsætte blik plader og afslutnings plader.....er det evt. "den dyreste løsning", som dog holder i længst tid....du beskriver der?  Syntes jeg så et billede i en anden tråd, hvor pladerne bare var skubbet ud til tagrenden, he he!  :-)    Ps:  Er helt med på at den løsning ikke er optimal!  ;-)

Jeg har citeret et par linier i dit svar, som jeg ikke lige umiddelbart forstår/giver mening for mig. Jeg læser det dog allerede lidt anderleres nu, efter jeg fik isoleret linierne.  Jeg syntes først du skrev at tagstenene ikke må være tætte.....men du mente måske snare, at det ikke var tvingende nødvendigt pga. huntonit pladerne var tætte nok i sig selv, hvis økonomien var meget stram?  :-)

Mht. at genbruge/genlægge- de gamle tagsten oven på det nye undertag....det tør jeg/vi vidst ikke rigtig satse på. Vi havde en synsmand ude og vurdere 4 af andelene, og han sagde at selvom stenene måske nok så fine ud "på overfladen", så har de efterhånden nået alderen, hvor sådan noget som frostsprængning og generel modstandsdygtighed imod vejr forandringer allerede formentlig er nedsat i en grad, at vi kan være uheldig at tidspunktet hvor tagstenene for alvor viser svaghedstegn, kan være indenfor allerede de kommende 3-5 år. Hvor et større antal tagsten på alle husene vil begynde at slå revner og blive utætte i en tiltagende/progressiv udvikling.  Så det tør vi vidst ikke "gamble med". Selvom jeg personligt tvivler lidt på at det er så galt. 
Men undertaget er utæt og folk er begyndt at rapportere om vand indtrængning i beboelses arealet....så derfor, når nu vi alligvel skal i banken og låne penge.....kan vi lige så godt gøre "for-arbejdet" så godt som muligt, og sørge for at den næste tag-løsning, er så godt fremtidssikret som muligt.  Vi kommer jo til at skylde banken i mange år bagefter, så der skal jo helst ikke komme for mange "ekstra regninger" i perioden bagefter fornyelsen af vores tage!  ;-)
Tagrenderne bliver skiftet samtidigt(de nuværende sidder vidst fast inde under taget i lægterne). Så man anbefaler at skifte det hele, når nu man alligevel skal til at skifte tag. De fleste af vores tagrender er også blevet ret deforme, så de trænger.  Hvilket også er en dyr fornøjelse, fandt vi ud af.  Især når man vil fortsætte med hvide plastik tagrender og i størrelse 150mm!  Plastmo har vidst sat sig hårdt på markedet i det segment!  ;-)

BOFH skrev den 17-01-2024 08:57:16

Enig med elmands betragtninger.

Generelt om undertage så er de i en række år  blevet testet og klassificeret i DK af duko som er et samarbejde mellem en række aktører (sbi, dansk byggeri mfl.). De har en fin hjemmeside hvor man læse mere og blive klogere.

https://duko.dk/

/BOFH 


 Hejsa! 

Jeps, så en bruger linke til hjemmesiden i en anden tråd.  Jeg har ikke grundigt gennemgået undertag produkterne listet, bare konstateret der ikke var nogen produkter i den bedste kategori(længst levetid). Og at huntonit lå i den 3 bedste kategori. Og der er vidst ikke nogen plastik dug/metervare duge, som ligger højere klassificeret end huntonit?

Det var ihvertfald lige mit umiddelbare indtryk, da jeg meget hurtigt skimmede listen inden jeg oprettede denne tråd!  :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også