Enkel kreds i gulvvarmen virker ikke

Vi har netop overtaget et hus med jordvarme og gulvvarme. Efter lidt opstartsvanskeligheder har vi lært varmepumpen at kende, og vi har en behagelig temperatur i alle rum - NÆSTEN.

Et enkelt værelse får slet ingen varme, og vi kan ikke regne fejlen ud …

På billedet er det kreds nummer 7, når man tæller fra højre. Kredsen er én af de mindre i systemet, og værelset ligger tæt på varmepumpen.

Telestaten åbner som den får besked på fra rumtermostaten, og røret med fremløb er lunt, men returslangen er kølig.
Vi har prøvet at motionere ventilen, men det har ikke virket.

Vi har også prøvet at slukke alle andre termostater og skrue op for cirkulationspumpen (et tip jeg fandt herinde), men det gjorde heller ingen forskel.

Sælger og den lokale VVS’er er ligeledes på herrens mark.

Derudover har vi et MEGET varmt badeværelse. Det bliver varmt, også når telestaten lukker. Jeg ved ikke om der kan være en sammenhæng med andet problem-rum.

Uanset hvad: nogen bud på hvor fejlen ligger? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan sagtes være byttet rumfølere. Nogle bekendte købte et 8 år gammelt hus, der havde original gulvvarme. Der var to følere byttet.

Skru temperaturen langt ned i det rum med problemer, skru den højt op i badeværelset. Vent 24 timer. Hvis det nu er koldt i badet og varmt i det andet rum, er de to rumfølere nok byttet.

Tak for forslaget, Godeven.
Vi har, desværre uden held, prøvet den teori af. Vi har haft skruet helt ned for termostaterne i begge rum på skift. Badeværelsets temperatur faldt efter et halvt døgns tid, efter at vi havde slukket for dens termostat. Ligeledes har vi prøvet at slukke termostaten i det kolde rum, men der er ingen andre rum i huset der så taber varme. Altså tyder det ikke på en ombytning.

Desuden er tilbageløbsslangen på det kolde rum fortsat køligere end det er tilfældet for de andre kredse, der ikke har problemer, hvilket for mig til at tænke at der er et andet problem på spil … :-(
Hvis det har virket, må det være telestaten.
Kan på dine billeder se at telestaten står åben, så den fejler ikke noget.
Du kan evt. pille telestaten helt af, så skulle ventilen stå helt åben.

Du skriver at fremløb er lunt, men returslangen er kølig, hvilket fortæller mig at der faktisk er et flow, da vandet så bliver afkølet undervejs i kredsen.
Hvis der intet flow var, så ville returslangen stille og roligt bliver varmet op til samme temperatur som returvandet i shunten er.
Måske er fejlen er du har for lidt flow i den kreds, og måske for stort et flow i kredsen til badeværelset.

Selvom telestaten viser at den er åben, er det ikke sikker at den virker som den skal og åbner for vandet. Måske siver det kun igennem ventilen.

Er gulvbelægningen i det kolde rum, som i andre rum?

GodeVen: Ja, gulvbelægningen er laminat, ligesom det er tilfældet i flere andre rum i huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis