Overgang ml betontegl og tagpap?

Jeg har et åbenbart udmærket syd/nord tag med betontegl understrøget med bitumen. Om mange lange år skal det skiftes, men hører i området at konsensus blandt fagfolkene er >15-20 år yderligere før det er aktuelt.

Jeg har undersøgt solceller og det er voldsomt meget dyrere at få dem lagt på bitumen tegl, fordi det er omstændigt og der ikke er undertag. Til gengæld er det nærmest gratis på tagpaptag.

Tagpap tag er også bedste undertag. Så spørgsmålet google ikke kunne besvare er, om jeg ville kunne skifte den ene side af taget - minus rygning og måske første række sted - til brædder med tagpap og lave en overgang mellem tagtyperne der ikke er en k3’er?

Det er lidt en stop-prøve for at kunne komme videre med solceller. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan man lave det hvis du efterlader rygningen og øverste række tegl. Så svarer det jo fuldstændig til en hver anden sammenbygning af to tagflader. Men hvorfor?
Kan det betale sig at få solceller med nuværende afregning?
Tegltaget holder dobbelt så længe som pap, koster stort set det samme og ser bedre ud. Hvis du VIL investere i solceller kan de jo også monteres på et nyt tegltag.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 12-01-2024 19:47:53

Selvfølgelig kan man lave det hvis du efterlader rygningen og øverste række tegl. Så svarer det jo fuldstændig til en hver anden sammenbygning af to tagflader. Men hvorfor?
Kan det betale sig at få solceller med nuværende afregning?
Tegltaget holder dobbelt så længe som pap, koster stort set det samme og ser bedre ud. Hvis du VIL investere i solceller kan de jo også monteres på et nyt tegltag.

 Tak - har du ideer til, hvad sådan noget hedder, så jeg kan søge det frem?


Jeg vil helst have solceller i niveau med tegl. Ikke ovenpå. Og synes det virker dumt at købe dyre tegl for dække dem med solceller, hvis det æstetisk er pænere at have dem i niveau / nedfældet i taget.

For os, med vores forbrug, kan solceller godt betale sig. Også uden salg. Evt salg er blot et plus. Det samme er varmt vand i badebassinet 😁
Det hedder skotrende, eller i hvert fald samme teknik. Det laver man ofte hvis man vil lave en udestue f.eks. ind imod et tag med eternit plader eller tagsten.
Du laver dine brædder med tagpap helt op under næste række tegl. Og skal du kun have 1-2 rækker så helt op til kip. Så ligger der 1 eller 2 rækker tegl " til pynt" ovenpå medens det er tagpap der udgør tætning. Vandet løber jo ikke ret langt opad, kun hvis det blæser kraftig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-01-2024 23:53:28

Det hedder skotrende, eller i hvert fald samme teknik. Det laver man ofte hvis man vil lave en udestue f.eks. ind imod et tag med eternit plader eller tagsten.
Du laver dine brædder med tagpap helt op under næste række tegl. Og skal du kun have 1-2 rækker så helt op til kip. Så ligger der 1 eller 2 rækker tegl " til pynt" ovenpå medens det er tagpap der udgør tætning. Vandet løber jo ikke ret langt opad, kun hvis det blæser kraftig. 

 Tak! Troede skotrende kun var lodrette samlinger. Så lærte jeg dét. 


Er det GDS for den uerfarne på et tag? Eller er det et af de steder, hvor fagfolk er nødvendige nu det skal holde i 30+ år helst?

Jeg vil, udover den vandrette samling øverst, også have en lodret samling mod et Velux vindue (som sidder præcist der, hvor skyggen kommer fra en tilbygning og naboens træ, så der lader jeg betonteglene sidde). 
Om det er gør det selv arbejde er svært at svare entydigt på.
Hvis man ved hvordan det skal laves er det ikke voldsomt svært, men samtidig er der masser af eksempler på folk der har lavet noget rigtig klamp.

Samtidig er det lidt svært at se hvad det er du vil opnå, med indtil flere sammenbygninger af forskellige tagflader og materialer. 

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 13-01-2024 15:41:41

Om det er gør det selv arbejde er svært at svare entydigt på.
Hvis man ved hvordan det skal laves er det ikke voldsomt svært, men samtidig er der masser af eksempler på folk der har lavet noget rigtig klamp.

Samtidig er det lidt svært at se hvad det er du vil opnå, med indtil flere sammenbygninger af forskellige tagflader og materialer. 

 Målet er solceller uden at skifte tagfladen, men have muligheden for at skifte trods solceller, hvis det giver mening?


Det koster 15.000kr ekstra at få det sat op på tegl med bitumen vs tagpap. Så tænkte jeg ligeså godt kunne gå tagpap der, hvor der kommer solceller frem for at skulle pille solcellerne ned, når taget skal skiftes (eller døje med utætte samlinger, hvor solcelle beslaget går ind under betonteglene 
Du kan ikke styre skyggen fra naboens træ. Solen vandrer som bekendt hen over himlen, så skyggen flytter sig tilsvarende. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-01-2024 23:24:08

Du kan ikke styre skyggen fra naboens træ. Solen vandrer som bekendt hen over himlen, så skyggen flytter sig tilsvarende.

 Selvfølgelig. Men den del, jeg kan lægge solceller på, er også den del, der ikke rammes af skygger fra tilbygning, træer eller andet. 


Havde ellers gerne kunne fælde naboens træ, så jeg ikke skal samle blade sammen 🤣
Hej HrT.
Jeg står med samme problem som dig. Og jeg har også søgt og søgt efter en tegning/produkt løsning som ikke giver en K3´er hvis huset en dag skal sælges.

Min plan var som dig at lade den øverste række tegl blive samt have nogle tegl på hver side af solcellerne.

Har du fundet svar på overgangs løsning :)?

Dbh fra Morten

mollerjac skrev den 29-02-2024 16:53:28

Hej HrT.
Jeg står med samme problem som dig. Og jeg har også søgt og søgt efter en tegning/produkt løsning som ikke giver en K3´er hvis huset en dag skal sælges.

Min plan var som dig at lade den øverste række tegl blive samt have nogle tegl på hver side af solcellerne.

Har du fundet svar på overgangs løsning :)?

Dbh fra Morten

 Nej, faktisk ikke. Kom frem til at det fortsat ikke er rentabelt med solceller for os med vores profil. Så kom aldrig videre. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis