Det er p*sse koldt! - opvarmning af kolonihavehus?

Hej LDS'ere. Lige et spørgsmål. 

Er pt i et flot træ-sommerhus/kolohus på 70kvm der er opført i 2015, 2 værelser med åbent loft dvs i princippet 1 stort rum på 70 kvm med 2/3 væg imellem. Ret højt til loftet, 4-5 meter.

Af varme er der en ældre Mitsubishi FH25 varmepumpe, som er monteret i stuen. Har skruet den op på 30c og fuldt blæs. Varmen der kommer ud er ikke koldt, men heller ikke saunavarmt... 

I soveværelset er der 15c, som er alt for koldt til vores smag - vi må sove med tøj på.. I køkken alrum/stue der er ca. 17c.. 

1. Kan jeg forvente, at én ældre varmepumpe bør kunne varme 70kvm hus op, eller er det helt normalt at have flere varmekilder i sådan et lille hus? 

2. Hvordan tester jeg, at min varmepumpe fungerer korrekt og varmer optimalt?

3. Hvis jeg skal have ekstra varmekilde, bør jeg så anskaffe en moderne Qlima (zibro) Petroliumsovn med noget lugtfri petrolium en gasovn eller oliefyldt elradiator?

4. Kan det være giftigt med en moderne petroliumsovn der kører, mens vi sover? (kulilte etc) 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varmepumper kører rigtig fint når temperaturen kommer lidt under frysepunktet. Men ved de minus 0 - 15 grader vi har nu så kan de godt komme i problemer. Er den med el varme patron så bør den være slået til. Varmepumpen kan faktisk risikere at til ise på udedelen og her vil el-patronen hjælpe med at få det smeltet.
Lige nu og her kan du starte ovnen med åben låge, men køb nogle el varme radiator af en slags, og brug dem til supplering de 2 - 3 uger hvert 5 år hvor det er så koldt.  
De skal nok helst fordeles på flere sikrings grupper 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil også starte med at se om en varmeblæser/elradiator kan være nok i første omgang - det er jo sjældent vi har så koldt vejr. Vær opmærksom på at det er begrænset hvor mange watt du kan trække ift. dine sikringer.

Petroleumsovne vil jeg holde mig fra - jeg synes stadig de afsætter en grim lugt i alle ting.
Gasovn er er en bedre mulighed, men de afgiver en del vanddamp som så giver problemer med dug på ruder mm.

Tak for det meget hurtige svar @Lummair! 

Det er noteret. Mine bekymringer kom bare af, at læser man på FH25'S specifikationer, står der at den kan varme rum op der er "maks 120-130 m2" som er langt over str på huset på 70kvm. Er der normalt, at en luft til luft varmepumpe underperformer så meget?
Hej 😊
Hvis der er 4-5 meter op til loftshøjde, så er der jo så meget mere der skal varmes op. Jeg tror egentlig at din varmepumpe er for lille til at kunne varme så mange m2 op.
Mvh. Lene.

Mvh. Lene :-)

Annonce
Lene B. skrev den 07-01-2024 14:48:17

Hej 😊
Hvis der er 4-5 meter op til loftshøjde, så er der jo så meget mere der skal varmes op. Jeg tror egentlig at din varmepumpe er for lille til at kunne varme så mange m2 op.
Mvh. Lene.

 
Hej, ja, jeg kendte ikke lige fag termen før, men vores loft/tag er et "saddeltag", som går fra ca 3 meter, til 5 meter højest. Så ikke 5 meter overalt 

sniperærten skrev den 07-01-2024 14:57:26

Lene B. skrev den 07-01-2024 14:48:17

Hej 😊
Hvis der er 4-5 meter op til loftshøjde, så er der jo så meget mere der skal varmes op. Jeg tror egentlig at din varmepumpe er for lille til at kunne varme så mange m2 op.
Mvh. Lene.

 
Hej, ja, jeg kendte ikke lige fag termen før, men vores loft/tag er et "saddeltag", som går fra ca 3 meter, til 5 meter højest. Så ikke 5 meter overalt 

 Hvad med en lille brændeovn? Må man det i et kolonihavehus?



Mvh. Lene :-)

Lene B. skrev den 07-01-2024 15:03:20


 Hvad med en lille brændeovn? Må man det i et kolonihavehus?

Ja, men økonomien er der ikke lige pt til at få det installeret. Ville ellers være dejligt. Så vi ligger på 4000,- ift til budget og nødløsning til ekstra varme.

Køb en varmeblæser 2000W de får fra under 100 kr. - prøv at mål temperaturen i 5 m højde er den høj så overvej noget luftflytning.

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis