Afslutning troldtekt lofter

Hej
Vi vil til at i gang med at sætte troldtekt op. Kæresten synes, vi skal hyre hjælp til det - jeg synes, det ser utroligt simpelt ud. Vi er begge akademikere, så vi er ikke super erfarne med værktøj.

Hun frygter, at det bliver grimt i kanterne, fordi vi får skåret det skævt, eller hvis væggene ikke er helt lige, når det er et gammelt hus. Særligt fordi den ene væg står skævt.

Har I nogle gode tips og tricks til at skære dem til?
Venlig hilsen Rasmus 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I vores hus er der også to akademikere, og vi har hus på 120 kvm hvor “vi” har sat troldtekt på.

Hvis vi havde kastet os ud i projektet selv, så havde jeg lavet mange erfaringer (fejl) undervejs.
Vi havde heldigvis en erfaren håndværker med til en stor del af arbejdet.

Ang det med at skære, vi brugte Alm fukssvans og skar dem let i vinkel ind mod væggen, således pladen er bredest på det synlige, på den måde var det lettere at justere et par mm hvis væggen var skæv (vi har et hus fra slut 50’erne).
Jeg kunne sagtens gå i gang med at sætte op igen i et enkelt rum eller to - jeg ville være i tvivl om jeg har mod på et helt hus uden erfaren hjælp.

Få et par tilbud fra håndværkere og vurder hvor hurtigt I selv mener det skal være færdigt og hvor meget tid I kan prioritere til projektet.
Jeg tænker hurtigt at et gør-det-selv projekt uden erfaring kan være faktor 5-10 i forhold til den tid en erfaren håndværker bruger på det (især på de første 50 kvm)
Det handler selvfølgelig også om hvor store og regulære rum der er i huset, jo mindre der skal skæres jo kortere tid (men forskallingen skal være meget præcis sat op, og de første plader i hvert rum - resten går let, når der er plader at støde op mod)
Husk at afklimatisere dem.

Derudover: lav en skabelon til at sikre at skruerne sidder OCD agtigt lige alle steder. Køb noget reparationsmaling spray og så skær dem hellere med en fas eller hvad det hedder så alle kanter ligner hinanden.
Få fat i en gipshejs også, og få dem til at sidde helt tight. Så er det pænest.

Og så kan man ofre ca 5 prøveplader pr time vs en tømrer 
Søg på dette emne:

“Afslutning imellem vægflise og Troldtekt loft”
HrT skrev den 06-01-2024 15:31:31

Husk at afklimatisere dem.

Derudover: lav en skabelon til at sikre at skruerne sidder OCD agtigt lige alle steder. Køb noget reparationsmaling spray og så skær dem hellere med en fas eller hvad det hedder så alle kanter ligner hinanden.
Få fat i en gipshejs også, og få dem til at sidde helt tight. Så er det pænest.

Og så kan man ofre ca 5 prøveplader pr time vs en tømrer 

 Det er langt pænere at skære kanterne langs væggene rene så de står helt skarpt med en akrylfuge langs kanten.

Der er alligevel ikke nogen steder man har brug for at starte med en hel plade da det naturligvis skal laves så første og sidste plade er lige bredde.

Skabelonen er i øvrigt en fin hjælper. De kan købes 3D printede på dba for en 50`er

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 06-01-2024 19:08:46

HrT skrev den 06-01-2024 15:31:31

Husk at afklimatisere dem.

Derudover: lav en skabelon til at sikre at skruerne sidder OCD agtigt lige alle steder. Køb noget reparationsmaling spray og så skær dem hellere med en fas eller hvad det hedder så alle kanter ligner hinanden.
Få fat i en gipshejs også, og få dem til at sidde helt tight. Så er det pænest.

Og så kan man ofre ca 5 prøveplader pr time vs en tømrer 

 Det er langt pænere at skære kanterne langs væggene rene så de står helt skarpt med en akrylfuge langs kanten.

Der er alligevel ikke nogen steder man har brug for at starte med en hel plade da det naturligvis skal laves så første og sidste plade er lige bredde.

Skabelonen er i øvrigt en fin hjælper. De kan købes 3D printede på dba for en 50`er

 Jeg synes det er pænest uden en akrylfuge, men det er nok en smagssag. Men enig, tilpassede plader er i siderne. 

Velkommen på lds.
Det her er en LDS side hvor de fleste har allergi for håndværker regninger. 
Naturligvis er der meget arbejde i det, men selve det at skære det rent ved skæve vægge er ikke så svært. 
1. Så skal i starte ed at regne ud hvor plader skal sidde. I vil altid kunne planlægge så sidste plade er større end 1/2 plade og mindre end 1/1 plade. Enten begynder man med en forskalling midt i rummet eller forskalling 30 cm fra midten. 
Dette gælder hvis det er et regulært rum. 
Skal det gå igennem flere rum med lige linjer så må man gå lidt på kompromis der hvor det ses mindst. Det vil være ved korte vægstykker, over skabe eller lignende.
2. Så sættes forskalling op, og det rettes op i højden. Her er der dyre fancy løsninger, og så den gode gammeldags. Her har man en ordentlig kasse 10 x 10 cm pladestykker. F.eks 2 mm tykkelse 4 mm tykkelse og 10mm tykkelse. 
Så starter man hvor de oprindelige spær står lavest. Og måler derfra og ned til en eventuel krydslaser streg. Næte sted måles også og differencen regnes ud og der sættes klodser op på det oprindelige spær i sammenlagt denne tykkelse. Så er det lige til at sætte forskalling under  
3. Når troldtek skrues op skal man være omhyggelig med at skruer kommer ens op i pladen. Der kan bruges skabelon, men det er nu ikke så svært hvis skruemaskine kører langsomt. Skulle en skrue komme for langt op, skrues denne ud og hulet fyldes lidt op med hvid acrylfuge. Skrue sættes op og du kan ikke se den lille reparation.  
4. Hvis muren bugter meget så laver du en pind på 60 cm, sætter denne imod muren, og en blyant ved den anden ende. Her trækkes pind og blyant så fremad og efterlader en streg på den 2. sidste plade du lige har sat midlertidig op. Denne plade skal sidde i samme forbandt som den yderste plade kommer til. Så skrues denne midlertidige plade ned, og du saver efter stregen. Nu har du en plade som passer til murens facon.  
Er muren bare kileformet skæv så måler du dig frem med et mål fra begge ender.
5. Jeg har både sat noget op hvor kanten blev savet lige af, men også hvor jeg havde faset kanten af som det oprindeligt er gjort ved troldtek. Det er næste umulig at se forskel nedefra bagefter hvad der er hvad En lille tynd stribe acrylfuge skjuler den sidste detelje forskel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis