Kold luft fra loft

Hej hej.

Jeg har et hus fra 1958, med skrå tag og en kold skunk som ikke har dampspærre. Og jeg tror heller ikke der er monteret vindplade ved tag.

Jeg har for nyligt fjernet et gammelt pudset loft i stuen og har derefter monteret troldtekt.

Men nu kommer der en masse kold luft ind udefra når det blæser meget. Så jeg skal ha noget af troldtekten ned igen og ha monteret noget vindpap eller lignende. Jeg tror at det pudsede loft har fungeret som vindstopper førhen.

På billedet kan i se hvordan loftet var før der kom forskalling på. Det bræt som sidder ved væggen er brugt som forskalling. Og luften må komme ind over det bræt.

Har i gode ideer til hvordan jeg laver det bedst?

Tak



 Vh.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en dampspærre op, hvis det ikke skal gå til i råd. Et pudset loft er tæt nok til at fungere som dampspærre, og manglende dampspærre giver råd. 
HrT skrev den 04-01-2024 19:44:49

Du skal have en dampspærre op, hvis det ikke skal gå til i råd. Et pudset loft er tæt nok til at fungere som dampspærre, og manglende dampspærre giver råd. 

 Tak for svar. Der er beboelse ovenpå også. Så skal der kun være damspærre ved skunken ikke?


 Vh.

Der skal damp folie op under troldtekt, for at undgå kondens i etage adskillelse. 
Vedr. skunk se ​LINK​​​

 

cdp skrev den 04-01-2024 21:47:36

Der skal damp folie op under troldtekt, for at undgå kondens i etage adskillelse.
Vedr. skunk se LINK

 Jeg har fået det modsatte at vide. :) ….. Altså at der ikke skal være dampsærre når der er varme ovenpå. Hvordan dannes der kondens når temperaturen er den samme ovenpå og nedenuder? Tak. 


 Vh.

Frederoxx skrev den 05-01-2024 18:19:09

cdp skrev den 04-01-2024 21:47:36

Der skal damp folie op under troldtekt, for at undgå kondens i etage adskillelse.
Vedr. skunk se LINK

 Jeg har fået det modsatte at vide. :) ….. Altså at der ikke skal være dampsærre når der er varme ovenpå. Hvordan dannes der kondens når temperaturen er den samme ovenpå og nedenuder? Tak. 

 Det plejer man nu heller ikke. Men du skal uanset have dampspærre ud mod udenfor plus sikre det ikke blæser ind i etageadskillelsen, som lyder som den sikre opskrift på noget rigtig ubehageligt. 

Annonce
I den perfekte verden skal der være vindstop, som forhindre at det blæser ind i isoleringslaget, eller nærmere under isoleringen. Det kan også være at hulmurs isolering ikke går helt op til etage isolering. Det kan du få kigget efter når det er bedre vejr. Der skal åp stilles stillads op, og 2, tagpladerække skubbes op så du kan se tagfoden og få det rettet til. 
OG så skal der være dampspærre under skunk og sammenhængende op ved skunk og ved skråvægge. 
Men det er ikke nemt at få til at fungere helt korrekt.
Dampspærre imellem etager med samme temperatur gør ingen gavn men skader heller ikke. Men det kan være med til at hindre træk fra det der er knap nok perfekt længere oppe / ude.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Må jeg sætte dampspærren ude på forskallingen? 

 Vh.

Ja det må man gerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis