Nedrivning af vægge

Hej alle

Jeg vil gerne rive to vægge ned i vores ny-købte hus. Jeg er dog lidt i tvivl om, om væggene har nogen bærende/stabiliserende funktion. Umiddelbart kan jeg kan læse mig frem til at ydre væggene er bærende. Hvad siger I?

Det er væggene markeret med gult og rødt. Den røde står under den gennemgående bjælke og der er mest den jeg er lidt nervøs for.

På forhånd tak!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den røde væg er bærende, og kan kun fjernes ved der lægges en jerndrager eller limtræ ind på loftet fra pejsen til gavlen.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 03-01-2024 21:20:43

Den røde væg er bærende, og kan kun fjernes ved der lægges en jerndrager eller limtræ ind på loftet fra pejsen til gavlen.

 Tak. Jeg troede at den gennemgående bjælke (grå på billede) alene hvilede på gavlvæggene. 

I følge tegning går bjælke fra gavl og hen til den " røde "  væg. Så den skal udregnes og eventuel udskiftes med en stærkere.  
I øvrigt står der på tegning at loftet er Karlit plader. 
Karlit , Danatex, Cellotex m.fl. er produktnavne for bløde træfiberplader plader der er fremstillet af cellulosefibre.
Bløde træfiberplader er brandfarlige og bør udskiftes med gipsplader. Hvis pladerne er brugt som isolering på indvendig side af ydermur vil der ofte være fugtophobning og dermed skimmelvækst. 
Kan du sætte tegnestift i dem som ved en opslagstavle så er det bløde plader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis