Praktiske råd i forbindelse med Sundolitt L-sokkel fundering

Hejsa allesammen.
Vi skal have lavet et L-sokkel fundament fra sundolitt, og har været ved at tænke processen igennem. Der er et par praktiske udførselsting som jeg godt kunne bruge lidt input til. 

Radonsikring- selvom vi bor et sted uden så meget radon i undergrunden, og mekanisk ventilation og tager en del, så tænker jeg stadig at lave en form for radon sikring. Umiddelbart foretrækker jeg nok dræn / sug som er ført ti ltaget, men hvordan placeres det bedst i fundamentet? 
 1: jeg tænker lidt på på drænrør placeret endten i toppen af sandpuden, eller i toppen af første lag sundolit, og så ført til tag i forhold til  udluftning - opstigende gas vil nok give et overtryk som gør at luften radon finder vej til udluftningskanalerne. 
Hvad tænker I? 


Terrændæk / fundaments bjælker kan laves på forskellige måder - jeg har vedhæftet et billede som illustrerer opbygningen. 

 1: rionet i dækket / armeringsstænger i bjælkerne
   + giver noget at binde gulvvarmeslangerne på
   - giver en del skærer/klippe arbejde
 2: fiberarmeret beton - i princippet billigere i forhold til armeringen, og meget stærkt lag (og jeg formoder langt færre svindrevner)
   - hvordan sætter man gulvvarmeslangerne fast hvis der ikke er rionet? 
   - jeg har hørt at det er meget sværere at bryde et fiberameret terrændækket op igen hvis det skulle blive nødvendigt, er det muligt? 


Skadedyrssikring ved sundulitt L-soklen (er også med på billedet)
 - som jeg kan google mig til skal der gerne være 45-60cm spærrelag i terræn for at undgå rotter. Hvad tænker i om denne opbygning: 
 1: øverste del fra sokkeloverkant og hele l-sokklen udføres i armeret pudslag (45 cm, men de 15 står over tærren, så praktisk giver det kun 30 cm beskyttelse)
 2: fra bunden af sokkelpuds laget, og ca. 30cm ned i terræn, en 8 mm tyk eternit plade (nogle hits på google mener ikke at net er effektiv i forhold til rottespærre). Det giver en samlet dybde på spærrefladen på 60 cm. 
  Hvordan vil man sådan rent praktisk kunne nedgrave eternit plader hele vejen rundt i sand puden? 
  - jeg forstiller mig at når terrændækkket er støbt, så kan man måske grave med en mini-graver eller lignede, en smal 30 cm rende hele vejen rundt langs soklen, nedsætte pladen, og fylde op igen. 

Mvh
Kim


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Deres vejledning er på deres website.
Rottesikring er med net, 60 cm skråt ned.
Hvad skal du bygge? Både sundolitt og Jackson var hjælpsomme da jeg ringede.
De rådgav mht. Armering. Jeg bygger garage - og ekstra prisen for både fiber og almindelig armering var ikke så stor - så jeg gjorde begge, for at være 100% sikker.
Hvis ikke du har rionet køber man nogle u formede pløkker som holder slangen.
Hvorfor skulle det være nødvendigt at bryde op igen?
Edit: Hov - det jeg brugte er f sokkel, så mit svar er måske mindre relevant
Hej swayde, 
Vi skal have bygget et træhus og garage. 
Jeg har også overvejet fiber + jernarmeringen, som du skriver er det ikke så voldsomt dyrt, men hvis man en dag skal igennem beton laget så er fiberarmeringen meget solidt. Jeg har ikke en grund til at skulle igennem det lige nu. 

Har du et link til de pløkker som man bruger, jeg kan ikke google mig frem til nogen. 

Sundolitt anbefaler voliernet fra puds lag og ned, men jeg går ud fra det blot er et eksemple produkt, og jeg fandt et par indlæg som mener at en eternit plader holder bedre end net, da rotter kan bide sig igennem voliernet. 

"Hvis L sokkel kræver fiber cement plader, ville jeg helt klart grave når du alligevel skal graver ud til soklen, og sætte dem i samme omgang, hvis det er muligt. "
Mener du inden man sætter L-soklen, så grave og sætte pladerne hele vejen rundt? Det er selvfølgelig nemmere at komme til at grave uden flamingo, og snoren fra galgerne er til rådighed. 

Mvh
Kim 
Holdere til gulvvarme:
https://billigfundament.dk/montering/fastgoerelsesboejler-til-flamingo-60mm-clips-aeske-af-1000-stk/
(kan i øvrigt anbefale billig fundament)
Jeg har købt noget ekstra fint voliere net i 1m bredde. Det jeg laver skal være bøjeligt, da jeg skal rundt om frostsikringen.
Helt præcis - ja, jeg ville helt klart sætte det inden/samtidig med soklen. Så kan du også fastgøre det til soklen. Det eneste jeg vil være urolig for i den forbindelse er at knække pladerne når betonen bliver hældt i formene. Men så vidt jeg kan se, skal der også forskalles ved L-elementer
Vi havde overskuds beton, så jeg fik leverandøren til at fylde en bør med det, hvis vi fik brug for det. Det gjorde vi ikke, men jeg hældte det ud på jorden. Selv i 30-50 mm tykkelse. bare hældt ud på jorden var det vildt stærkt.
Hej igen swayde, 
Så har jeg google lidt mere. Det ser ud til at både kolding kommene og nogle haveforeninger anbefaler rottesikring ved at først grave et lodret stykke og dernæst vandret stykke med galvanisert /plastik beklædt net. Det er nok det mest  nemmeste i udførslen, at klistre nettet fast på soklen i forbindelse med pudsningen, og så ligge fx 50 cm vandret net ud fra bundlen af L-soklen. 

Og l-sokkel skal rigtig nok også forskalles under støbningen som du skriver

Tak for input
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis